Criatures 17/08/2013

Junts, sumem. Aules cooperatives

Diferents escoles cooperatives del país posen en marxa un ambiciós programa per fomentar el treball en equip entre l'alumnat

Xavier Tedó
4 min

Aquest any ha nascut una nova capçalera. Es tracta de Petit Món Times . No és un diari que es pugui trobar als quioscos, sinó que és la publicació de l'Escola Petit Món Felisa Bastida de Castelldefels. Els seus promotors són vuit alumnes de tercer d'ESO d'aquest centre concertat. És una de les onze cooperatives d'alumnes que s'han impulsat aquest any en aquesta escola cooperativa sota l'aixopluc de la Federació de Cooperatives d'Ensenyament de Catalunya (Fecec). Els alumnes han fet una aportació inicial de cinc euros per tirar endavant aquest projecte: "Sabíem que s'havien fet diaris a l'escola i vam voler recuperar aquesta iniciativa per informar de les activitats que s'han fet al llarg del curs", explica Gerard Masip, president de la cooperativa. No ha estat un camí exempt de dificultats: "El primer dels quatre números que hem publicat el vam imprimir en una papereria i ens va costar molts diners". Aquest contratemps els va obligar a vendre'l als pares a 0,80 euros, trenta cèntims més car del que havien previst. La resta de números ja els han imprès a l'escola a un preu simbòlic que els ha permès eixugar el deute. Fins i tot han aconseguit que una acadèmia de música els posés un anunci. "Al final ens han quadrat els números, però pensàvem que obtindríem més beneficis". Més enllà de veure com funciona un diari, Masip destaca que la principal virtut d'aquest projecte és el fet d'"aprendre a treballar en equip". Berta Giménez també subratlla aquest valor de la cooperativa de teatre que han muntat amb un grup d'amigues: "El teatre sempre m'ha agradat molt i els vaig comentar a diferents companyes de classe que es quedaven a dinar a l'escola de crear una companyia perquè ens avorríem molt al menjador, i així ens distrauríem". Aprofitant que fa teatre musical com a activitat extraescolar, la Berta ha escrit i dirigit diferents musicals, amb versió sui generis de la llegenda de Sant Jordi, que els han reportat moltes hores de feina fora de l'horari escolar, però també 300 euros de beneficis gràcies als diners que els ha pagat l'escola pels espectacles infantils que han fet i a les aportacions de les famílies. Menys guanys han tingut l'Aina Ribas i les quatre companyes de la seva classe que han muntat la cooperativa Hand-Made, que elabora penjolls, polseres i tot tipus de productes fets a mà. "Potser no ens hi guanyaríem la vida, però ha valgut la pena i volem seguir amb el projecte l'any vinent", subratlla la seva presidenta. La Brenda Manzanares, màxima responsable de la cooperativa que compra i ven roba i llibres de segona mà, assenyala que la principal dificultat és "posar-se d'acord": "Jo mateixa vaig marxar de la primera cooperativa en què em vaig apuntar perquè érem massa gent i discrepàvem en molts aspectes". L'assumpció de responsabilitats també costa: "Has de parlar amb qui no treballa gaire, cridar-li l'atenció perquè es posi les piles".

Emprenedoria en grup

Marta Rebollar, directora de l'escola, posa èmfasi en el fet que algunes cooperatives, com la de teatre, han servit "per cobrir necessitats del centre", perquè fins ara havien de "contractar companyies per a les festes d'animació". A banda de donar resposta a les mancances existents a l'escola, Rebollar deixa clar que "és una experiència molt gratificant i que donarà fruits perquè és un model d'emprenedoria que s'allunya del model d'èxit personal i individual, i que és possible gràcies a la suma de talents, al valor del grup i al repartiment d'esforços tant personals com econòmics". Que l'Escola Petit Món Felisa Bastida sigui una cooperativa de mestres des de fa 25 anys contribueix a l'èxit d'aquest innovador projecte: "És l'ambient que respiren en el dia a dia els nostres alumnes, la nostra manera de fer és un exemple per a ells". Tot i que ja hi havia en funcionament alguna cooperativa d'alumnes, la Fecec ha decidit impulsar-ne una vintena en cinc centres, un dels quals d'educació especial, aquest curs després de visitar Andalusia -que és un referent en aquest àmbit- i rebre formació específica. La Fecec és l'encarregada de supervisar i fer el seguiment de totes aquestes cooperatives en un projecte que ara comença a 2n d'ESO, però que es vol implantar a primària. Amb la voluntat de donar tant rigor com sigui possible a la iniciativa, a l'octubre està previst fer la primera trobada de presidents i presidentes de cooperatives d'alumnes amb representants de la Federació de Cooperatives de Catalunya perquè els alumnes rebin formació del sector que hagin escollit. L'organització és una peça imprescindible a l'hora de muntar una cooperativa d'alumnes. Rebollar explica que "fan la seva aportació econòmica i tenen els seus estatuts, que van modificant, ampliant i gestionant depenent de les necessitats, i així entenen per què existeixen les normes i funcionen per assemblea, amb un consell rector amb els seus corresponents càrrecs". Una tasca que fan en les hores complementàries de què disposen.

Objectiu educatiu

Un 15% dels beneficis que obtenen les cooperatives d'alumnes es destinen obligatòriament a l'ONG que acordin els seus membres. "La resta se'ls poden repartir, però els acostumen a utilitzar per comprar més material o rebre formació", assegura Rebollar. El president de la Fecec, Josep Maria López, anota que "l'objectiu de les cooperatives escolars és principalment educatiu i, de manera secundària, econòmic". I alerta: "Si el món cooperatiu no desenvolupa programes en educació cooperativa per als seus membres, ens quedarem sense horitzó".

stats