XAVIER TEDÓ

Contra les dificultats lectores

Un grup d'investigadors de la UB posa en marxa el mètode Binding per millorar la comprensió lectora

Entre un 20% i un 30% dels infants a Catalunya tenen dificultats a l'hora de llegir i aquesta és una de les principals causes del fracàs escolar: la majoria dels casos de trastorn de l'aprenentatge són conseqüència dels problemes de lectura. Davant d'aquest escenari, un grup d'investigadors de la Universitat de Barcelona (UB) ha impulsat una nova metodologia que s'implanta des de fa tres anys en diferents escoles del país amb uns resultats espectaculars. Les dades reflecteixen que un 90% dels alumnes que segueixen el mètode Binding milloren la capacitat lectora. En pocs mesos els infants de primer de primària, el curs en el qual s'aplica el programa, augmenten la velocitat lectora mentre redueixen ostensiblement els errors que cometen quan llegeixen.

Josep Sopena, professor de la Facultat de Psicologia de la UB i un dels impulsors del Binding, remarca que el programa presenta "un dels millors resultats del món perquè utilitza una metodologia que s'adapta a les dificultats del nen". Aquest innovador mètode s'estructura en una part més mecànica, que consisteix a convertir lletres en sons, aborda també la sintaxi, la morfologia i el vocabulari, i aleshores s'ensenya a llegir i a comprendre utilitzant eines com les deduccions o les visualitzacions.

Sota la premissa de fer que cap nen es quedi enrere, el projecte es complementa amb reforç a la mateixa escola i a casa per als alumnes que no segueixen el ritme: "Tenim programes informàtics que incideixen en les seves dificultats perquè arribin al nivell dels seus companys", explica Sopena. La prevenció, detectar els primers indicis de dificultats en la lectura, és un dels pilars sobre els quals se sustenta el Binding, que posa tots els mitjans per revertir-ho, perquè els primers anys de primària esdevenen clau per assentar les bases de la lectoescriptura. L'avaluació mensual que es fa de cada alumne permet fer un seguiment continuat per parar compte en aquells aspectes que poden dificultar el seu aprenentatge.

El projecte Binding utilitza una metodologia similar a la denominada resposta a la intervenció, que s'aplica als Estats Units i a Finlàndia, i a més de seguir els exercicis que els fan fer els professors a l'escola, els infants han de seguir treballant aquest mètode des de casa, amb l'ajuda de la família i amb diferents aplicacions web.

Llegir jugant

Una de les primeres escoles catalanes a aplicar la metodologia del Binding ha estat l'Escola Thau Barcelona. Uns 350 alumnes de cinc a sis anys han utilitzat aquesta eina pedagògica, que els ha permès millorar de manera clara en les seves dificultats lectores. Agustí Olivares, director de primària del centre, remarca: "Fa quatre anys vam ser pioners en l'inici de la investigació i hem anat implementant el projecte també a partir dels nostres suggeriments. I si al principi només hi participaven dos grups de primer, ara ja hi participen els quatre". El màxim responsable de l'escola deixa clar que "aprendre a llegir no és com aprendre a parlar, i cal utilitzar la metodologia més eficaç perquè sempre hi haurà nens amb problemes de lectoescriptura".

En aquest sentit, Olivares destaca "el lligam amb institucions de referència del país, com la UB, per portar a terme un treball interdisciplinari que ajudi a detectar tan aviat com es pugui els problemes de lectura perquè ells, com a experts, saben com funciona el cervell a l'hora de llegir, quines parts són les que s'activen". L'avaluació inicial que es fa de cada alumne permet fer una diagnosi i observar els que tenen més problemes per oferir-los un tractament individualitzat.

Aquí entren en joc les auxiliars de lectura. Una d'elles és Tània Gris, que atén els alumnes amb més dificultats lectores del Thau. Gris treballa de manera individual amb els alumnes en una sala de reunions fent exercicis durant uns deu minuts: "A l'aula només hi sóc al principi del curs per guiar les tutores, després ja són elles les que s'encarreguen de fer el treball en grup". Els alumnes a qui els costa seguir el ritme no es prenen com un càstig el fet d'haver de deixar la classe. "Aprenen el nom de les lletres, les síl·labes, els bisíl·labs i els trisíl·labs, però ni se n'adonen perquè ho fan jugant a l'ordinador en un joc que s'adapta al seu nivell i al seu ritme", explica Gris.

El joc estrella és una cursa entre dos cotxes, un pilotat per l'alumne i l'altre per l'ordinador, en què el nen ha de dir el nom de les paraules que apareixen perquè el seu vehicle vagi més ràpid i l'altre més lent. "És una cursa, però llegeixen sense adonar-se'n i no pateixen mentre ho fan, perquè és una activitat lúdica", emfasitza Gris. Mentrestant, a l'aula, el grup treballa lletres i vocabulari amb un Power Point per aprofundir en la mecànica lectora, en una sessió que es complementa amb lectures de paraules per parelles en què es fomenta l'empatia: "Els fem veure que cadascú fa el que pot, que no passa res si un llegeix més lent, fins i tot es feliciten, és un treball cooperatiu".

Estendre el mètode

Àngels Cadena és la impulsora de la part docent del projecte i es dedica a fer-ne difusió als centres públics, que s'hi poden acollir pagant 20 euros per alumne a l'any. Ho fa amb convenciment pels resultats que ha vist a les escoles on ha treballat: "Aquest és el primer any que estic com a directora de l'Escola Mercè Rodoreda de Barcelona i encara no tenim dades, però els últims quatre anys he estat a La Sedeta i els alumnes amb una velocitat lectora molt lenta van fer un canvi espectacular". Una progressió que atribueix a la metodologia i, sobretot, a la constància que implica aquest sistema en el dia a dia de l'alumnat. De fet, a La Sedeta ho va ampliar a segon de primària i ho va exportar a l'últim trimestre de P5 adaptant els materials. Ara també els alumnes de P5 de l'escola Mercè Rodoreda seguiran aquest mètode els últims mesos del curs.

"La població infantil ha canviat i no només per un tema de nacionalitat. Els mètodes també han d'evolucionar i el Binding és una barreja del mètode analític i el global, que agrupa la lectura amb la pronúncia de sons i frases", assenyala Cadena. La transversalitat és una altra de les virtuts del mètode: "És una iniciativa que es desenvolupa durant un mínim de quatre hores setmanals i s'emmarca a l'àrea de llengües i programes transversals, perquè els textos poden ser de diferents tipus".

El seu homòleg a l'Escola Thau, Agustí Olivares, considera que "s'ha d'entrenar a llegir de manera rigorosa, cal abocar tots els esforços en les edats primerenques perquè ningú es quedi enrere, i el Binding ho permet". L'auxiliar de lectura, Tània Gris, no amaga que és difícil que els alumnes amb més problemes arribin al nivell més alt de la classe, tot i que n'ha vist casos, però sí que subratlla que "tothom millora respecte al punt on era, com a mínim se situen en la mitjana".

L'impulsor del projecte, Josep Sopena, destaca que el pròxim objectiu del grup d'investigadors que promou el programa Binding és "que cada escola sigui autosuficient". "Fem formació perquè els mestres pugin desenvolupar el mètode per ells mateixos", conclou.