XAVIER TEDÓ

En xarxa. Lliçons de mestres

La UOC i l'ARA impulsen Mestresclass, una plataforma per promoure la creació de contingut audiovisual educatiu en català

Reduir les faltes ortogràfiques que fan els alumnes entre un 50% i un 80% en poc de temps. Aquest és el sorprenent resultat que ha aconseguit el mestre i psicopedagog Daniel Gabarró aplicant un mètode innovador basat en la programació neurolingüística, una branca aplicada de la psicologia. Fruit de la llarga experiència en el món de la docència, i després de constatar que hi ha un nombrós grup d'estudiants que segueixen escrivint malament, Gabarró advoca per deixar enrere els procediments que se segueixen habitualment per millorar l'ortografia, com ara els dictats, les redaccions i l'estudi de les normes. El problema dels alumnes que cometen faltes es fonamenta en el fet que segueixen una estratègia auditiva per saber com s'escriu una paraula quan, segons el psicopedagog, haurien de visualitzar-la a la seva ment. Un gest mental que fan instintivament les persones amb bona ortografia, que Gabarró conclou que poden imitar els alumnes amb més problemes.

Tot plegat ho explica pas a pas en el vídeo que recull el portal Mestresclass, una plataforma audiovisual que han posat en marxa la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i l'ARA amb l'objectiu de donar suport a la creació de contingut educatiu en català. Un exemple visible en l'apartat de bones pràctiques que també ofereix pràctiques docents de referència en altres àrees que mostren metodologies i tècniques didàctiques útils i innovadores.

Aules al núvol

Com les tècniques que fa servir el mestre i responsable de la biblioteca de l'Escola Pia de Balmes, Jordi Parés, per fomentar la lectura, o l'aula històrica que ha impulsat Marta Ponti a l'IES Menéndez y Pelayo. El portal es complementa alhora amb l'apartat Aula al núvol , que recull tutorials que han preparat els professors per explicar una lliçó concreta. És el cas dels vídeos sobre integrals racionals o l'estat de fluxos efectius, que han elaborat diferents docents del país i que ara són visibles a la pàgina web Mestresclass.cat i a Aprenem.ara.cat per garantir-ne la màxima visibilitat. La UOC posa a disposició del col·lectiu de mestres el suport docent i tècnic per a l'edició audiovisual perquè puguin donar a conèixer la tasca que fan. Perquè Mestresclass no deixa de ser una plataforma audiovisual en constant evolució, ja que està oberta a tota la comunitat educativa. La tercera pota d'aquest ambiciós projecte són les master class , conferències en obert a la xarxa en les quals ja han participat el catedràtic d'antropologia social de la Universitat de Lleida Carles Feixas, parlant de la generació digital, i Daniel Cassany, professor titular d'anàlisi del discurs de la Universitat Pompeu Fabra, reflexionant sobre l'escriptura dels joves.

La revolució educativa

"Busquem mestres que donin grans lliçons". Aquest és el títol de l'article en format crida que va escriure el director de l'ARA, Carles Capdevila, a principis d'any i que ha desembocat en la creació d'aquesta plataforma que vol recollir les "iniciatives que estan revolucionant la manera d'ensenyar les matèries" perquè ultrapassin les quatre parets de l'aula. Capdevila no amaga la satisfacció per la plasmació del que en un principi tan sols era un desig, perquè és un projecte que es fonamenta en dues de les passions de l'ARA: "L'educació i les noves tecnologies". El director del diari remarca que "internet ens obre noves vies per igualar les oportunitats d'educació i posa grans lliçons a l'abast de tothom". Capdevila assegura: "Des de l'ARA i la UOC volem formar part d'aquesta revolució i donar suport a continguts educatius audiovisuals i de qualitat fets en la nostra llengua". En aquest sentit, fa una crida al personal docent a sumar-se al projecte perquè "precisament la col·laboració i la cocreació fan que iniciatives com aquesta siguin tot un èxit".

L'altra impulsora del projecte és Teresa Fèrriz, directora de LletrA, la plataforma de literatura catalana a internet de la UOC, que revela que "la iniciativa neix d'una pregunta, una inspiració i una associació". La pregunta sorgeix arran del projecte Viquilletra, que fa dos anys que porten a terme amb el departament d'Ensenyament: "Per què els nois i noies participants utilitzen creativament, i amb gran facilitat, el vídeo, i als professors i professores els costa tant posar-se davant o darrere d'una càmera?", es pregunta. El mirall és la Khan Academy, la plataforma audiovisual que fa set anys que promou noves metodologies d'ensenyament-aprenentatge amb el suport de vídeos temàtics. Fèrriz destaca finalment l'associació amb l'ARA: "Ens dóna l'oportunitat de sortir de l'àmbit estrictament universitari i arribar al professorat de tots els nivells educatius". Fèrriz conclou: "Creiem que és estratègic per al país que la comunitat educativa catalana sigui proactiva en la producció de continguts a la xarxa, amb la nostra pròpia visió del món".