GEMMA CASTANYER

A la motxilla hi posem la T-12!

Més de 100.000 nens i nenes que viuen a l’àrea metropolitana utilitzen aquesta targeta de transport públic carregada d’avantatges

El Jordi, la Martina i la Joana són germans i usuaris de la T-12, una targeta que els permet fer un nombre il·limitat de viatges a la xarxa de transport públic del sistema tarifari integrat dins de la seva zona tarifària de residència: “La faig servir els dimarts i els dijous per anar a l’entrenament de futbol”, explica el Jordi (12 anys). “I nosaltres quan hem d’agafar bus o metro per anar al metge o per sortir a comprar”, afegeix la Martina (10 anys).

Els tres germans mostren la targeta que guarden dins una funda perquè no es malmeti. “Hi hem afegit una fotocòpia del DNI perquè puguin demostrar que ells en són els titulars”, explica la mare, Maria Eugènia Nona Ibern. “És un títol personal i intransferible. Cadascú té la seva T-12, i hi consta el nom i la fotocòpia d’un document [en aquest cas DNI] que acredita la seva identitat”, diu la Nona.

Fa pocs mesos que aquesta família nombrosa resident a Barcelona ha adquirit les T-12 per als fills menors de 14 anys: “En Marc, de 15, ja no la pot utilitzar, però amb els tres petits ens surt a compte. Abans, per agafar junts metro o bus havia de comprar una o dues T-10. Ara estalviem diners i temps”, afegeix. Per obtenir les targetes, la Nona ha pagat 35 euros per cadascuna i ja no haurà de pagar res més fins que compleixin 14 anys.

“La targeta es renova automàticament cada dos anys sense que l’usuari s’hagi de preocupar de res -explica Eduard Unzeta, cap de servei de gestió i explotació del transport de l’AMB-. És un títol que pretén generar l’hàbit d’utilitzar el transport públic entre els nens. Si de petits en són usuaris, és més fàcil que també ho siguin d’adults”.

Tot avantatges

Creada el setembre del 2009, la T-12 és un títol integrat de l’ATM (Autoritat del Transport Metropolità), un consorci format per la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, l’AMB i l’AMTU (Agrupació de Municipis amb Transport Urbà). Pel que fa a la gestió, la distribució i la resolució d’incidències de la targeta, l’ATM va sol·licitar la col·laboració de l’AMB per als municipis de la zona tarifària 1 i de l’AMTU per als municipis de les corones 2 a 6: “L’experiència de l’AMB en la gestió de títols similars, com els de tarifació social, ens avalaven per poder gestionar també la T-12. Ens encarreguem d’agrupar totes les sol·licituds que ens arriben a través de diversos canals -via web, ajuntaments, etc.-, posteriorment informatitzem les dades i quan s’han validat donem l’ordre d’emissió i distribució de la targeta perquè arribi a casa de l’usuari”, explica Unzeta. “També ens encarreguem de gestionar qualsevol incidència, dubte o problema que ens facin saber els usuaris”, assenyala el cap de servei de gestió i explotació del transport de l’AMB.

Amb un total de 120.327 targetes operatives i 20 milions de viatges anuals efectuats en tota la xarxa integrada, resulta evident que cada any són més els nens i joves que la demanen, sobretot coincidint amb l’inici del curs escolar: “La bona acollida de la T-12 ens demostra que la seva implantació ha sigut un èxit”, afirmen des de l’ATM. “Volem consolidar la mobilitat quotidiana de la canalla, en la majoria dels casos per anar a l’escola o a les activitats extraescolars”, afegeixen les mateixes fonts.

El sostre dels 14

Per què la validesa de la T-12 acaba quan l’adolescent arriba als 14 anys? Per què no es fa durar més? Perquè és una qüestió “d’hàbits de mobilitat”, afirmen des de l’ATM: “És un títol adreçat als estudiants de primària que solen viatjar amb un adult. Quan comencen secundària els seus hàbits de mobilitat varien i són més independents en els desplaçaments”. Amb tot, la T-12 ofereix un període de fins a deu anys per gaudir de franc del transport públic. Tot un luxe.