Aure Farran

12 reptes estratègics per transformar l’educació a Catalunya

La Fundació Jaume Bofill presenta l’'Anuari dels Reptes de l’Educació a Catalunya 2015'

Reptes en un món de canvis / FOTO: FRANCESC MELCION Zoom

L''Anuari dels Reptes de l’Educació a Catalunya 2015', que ha presentat avui la Fundació Jaume Bofill, analitza i desenvolupa propostes en dotze reptes clau on és fonamental actuar per millorar l’educació del nostre país. Dirigit i coordinat per Josep M. Vilalta i de la mà de 20 experts, els 12 reptes deriven en propostes que configuren 'una agenda transformadora de l’educació a Catalunya' per:  

  • Fer un salt qualitatiu del sistema educatiu català 
  • Construir un sistema educatiu de més qualitat, més integrador i equitatiu
  • Donar resposta a les necessitats i demandes de la societat catalana als inicis del segle XXI

Quins són els 12 reptes per transformar el sistema educatiu a Catalunya?

  1. Superar l'herència d'un sistema educatiu estandarditzat i homogeneïtzant per avançar cap a models d'aprenentatge personalitzat a les escoles. Aquests models d’aprenentatge inclouen necessitats, motivacions i capacitats de l'alumnat i els nous espais i oportunitats d'aprenentatge que van més enllà de l'escola.

  2. Establir un lideratge per part de l'administració pública que promogui activament polítiques d'innovació educativa ambicioses i que enforteixin el centre educatiu i les xarxes com a motor de la innovació, vinculin la carrera docent i la formació a la innovació i detectin, modelitzin i transfereixin models innovadors per respondre a les necessitats d'aprenentatge del segle XXI.

  3. Aprofundir en pràctiques que garanteixin superar el dèficit en l'aprenentatge de llengües estrangeres i l’adquisició de les competències necessàries per a un món globalitzat mitjançant models d'internacionalització i plurilingüisme als centres.

  4. Establir noves polítiques de professoratque actualitzin les funcions professionals, incideixin en la seva formació i despleguin una veritable carrera professional, per tal que el professorat esdevingui la clau de la transformació educativa.

  5. Garantir que l'alumnat d’origen immigrant disposi d'oportunitats educatives reals a totes les etapes educatives que redueixin el fracàs escolar i aboleixin la segregació escolar.

  6. Fer efectiu un model d'escola inclusiva on l’alumnat amb necessitats educatives especials sigui un alumne més en els centres ordinaris. Cal que tots els recursos existents dels centres d’educació especial es posin al servei dels centres ordinaris.

  7. Abordar l'abandonament escolar prematur des de polítiques que tinguin efecte en el mercat laboral i redueixin la creació de llocs de treball de poca qualificació.

  8. Duplicar la inversió educativa catalana, per igualar-la a la mitjana europea, però garantint que la focalitzem en programes d’igualtat d’oportunitats i innovació.

  9. Reduir les altes taxes d’abandonament i fracàs escolar amb la gran reforma pendent de l'educació secundària obligatòria. La reforma ha de donar més protagonisme a l’alumnat i ha d’adaptar-se a la realitat social i les necessitats dels joves adolescents.

  10. Definir l’abast i un model propi de l’educació superior a Catalunya per superar el seu infrafinançament, i apostar per un model de servei públic orientat al bé públic.

  11. Reduir les taxes d’abandonament i les desigualtats socioeconòmiques en l’accés i continuïtat dels estudis universitaris i desplegar polítiques de beques, d’orientació i seguiment que responguin a la diversitat de perfils, necessitats i situacions socioeconòmiques de l'alumnat.

  12. Impulsar polítiques públiques que apostin decididament per la col·laboració entre el teixit empresarial i les universitats i centres de recerca, per evitar desaprofitar el talent dels doctorats.