ORIGEN
XAVIER TEDÓ

Davant i darrere del teló

La Perla 29 acosta el món del teatre a l’alumnat de l’Escola Joan Pelegrí amb un projecte pedagògic que inclou assistir a un assaig professional

Davant i darrere  Del teló / ESCOLA JOAN PELEGRÍ Zoom

Com es prepara un muntatge teatral? Qui hi participa? On es dissenya el vestuari? Els alumnes de l’Escola Joan Pelegrí podrien respondre a aquestes preguntes perfectament, gràcies a l’acord de col·laboració amb la companyia La Perla 29. L’experiència dels últims anys ha portat les dues entitats a aprofundir en la relació entre pedagogia i teatre, i amb un enriquiment mutu. Així, La Perla 29 ha creat La Perla Petita i l’escola ha redoblat l’aposta pel teatre com a recurs educatiu.

Àngels Sànchez, mestra de P5 i una de les impulsores de la iniciativa, explica com ha sorgit el conveni: “Ja havíem fet pinzellades de teatre amb l’actriu Rosa Gàmiz i aquest curs volíem anar més enllà amb un projecte pedagògic amb La Perla 29 amb objectius detallats per portar teatre professional a l’escola”. Mireia Cano, mestra de teatre i cocoordinadora del projecte, remarca que “l’escola té una llarga trajectòria de teatre, de 45 anys, tots els alumnes fan expressió corporal, a 2n i 6è fan una obra de teatre i també vénen companyies a representar-ne”.

L'escola Joan Pelegrí té una llarga trajectòria amb el teatre i ara ha fet un pas més incloent-lo en el seu projecte pedagògic

Els professors també preparen una obra per Nadal per als alumnes des de fa 25 anys i en fa set van crear un grup de teatre fora de l’horari lectiu per representar obres adreçades als pares. Aquesta passió és la que ara volen traspassar a l’alumnat amb un projecte que els ha permès veure un assaig i la seva posterior representació per conèixer tot el procés de creació.

Així, els alumnes de 5è van assistir a l’assaig de Dansa d’agost unes setmanes abans que La Perla 29 l’estrenés, i a la seu de la companyia, a l’Espai Teatral de la Biblioteca Nacional de Catalunya, al Raval. Gàmiz i el director artístic de la companyia, Oriol Broggi, els van donar la benvinguda i les primeres explicacions. La canalla va comprovar in situ l’efecte de la il·luminació, el so, la música o l’entonació. I això en un teatre peculiar, allunyat dels paràmetres habituals: el públic s’asseu a banda i banda de l’escenari, i al recinte mateix es crea i es fabrica l’escenografia i es dissenya i es guarda el vestuari. També van poder treure el cap als camerinos mentre actors i actrius estaven reunits abans de l’assaig.

Els alumnes van assistir a un fragment de l’assaig, amb el director Ferran Utzet donant consells i dirigint actors i actrius tan coneguts com Marta Marco, Òscar Muñoz, Nora Navas, Carlota Olcina o Ramon Vila. “Es van quedar parats que el director interrompés tant els actors”, destaca Rosa Gàmiz. També els va impressionar el treball artesanal, perquè tothom fa de tot. “L’Oriol es va posar a serrar una fusta per convertir-la en una porta”, explica l’actriu.

LA CLASSE MAGISTRAL

Un mes abans Broggi els havia fet a l’escola una classe magistral, que els va servir també per preparar l’obra de teatre que faran aquest curs sota el seu guiatge i amb un seguiment que s’allargarà tot l’any. Però els alumnes de 5è no n’han sigut els únics beneficiats. Els de P5 han representat algunes escenes de Cyrano de Bergerac, els de 2n han participat en un taller de creació del personatge teatral aprofitant l’obra que han portat a escena i els de 6è també han rebut consells de Gàmiz per a la seva.

“El teatre aporta molt autoconeixement, és un mirall que també permet conèixer les persones”

Rosa Gàmiz - Actriu

“Volem ampliar els tallers a 3r per cobrir tots els cursos”, revela Cano, que veu múltiples beneficis del teatre en l’educació: “El treball en equip i de les emocions en posar-se en la pell d’un personatge, l’autoestima, la seguretat, la creativitat o la memòria”. Gàmiz afegeix que “el teatre aporta molt autoconeixement, és un mirall que també permet conèixer les persones”. L’experiència ha sigut tan positiva que el curs vinent s’amplia a dues escoles més, Súnion i La Farga. “La idea és adaptar-se al que necessita cada escola, és un projecte que anem fent a mida”.