Blog d'Edu21

Millors mestres

Fa pocs dies el The Wall Street Journal de Nova York publicava que en vuit estats nordamericans anaven a implementar una reorientació en la formació inicial dels docents. L’objectiu de la reforma era preparar els mestres perquè adquirissin unes competències més efectives per afrontar la major complexitat que la feina docent comporta en les nostres societats. Un dels pilars bàsics d’aquesta reorientació era l’èmfasi en un disseny més pràctic i professional de la formació alternant períodes de pràctiques als centres amb els més teòrics. Aquestes pràctiques prenien com a base el model de la formació dels metges (anàlisi de casos pràctics, ús del vídeo, acompanyament del professionals en els escenaris pràctics, etc.). I justament unes hores més tard el ministre Rubalcaba llançava la idea que els mestres podrien fer una espècie de MIR a l’acabar els estudis de grau.

Sembla que alguna cosa s’està movent en l’àmbit de la formació inicial (i també en la permanent) del professorat. I a casa nostra no en som una excepció. Potser en un horitzó on no necessitarem tants mestres i professors degut a la baixada de natalitat i, per tant, d’alumnes, s’obre un escenari on es podrà plantejar que per a la professió docent ens podem permetre escollir els millors, els més motivats i preparats, els més capacitats i predisposats.

Aquesta selecció no serà fàcil però no podem continuar enviant a les aules a graduats que, malgrat la seva bona voluntat, no disposen de les característiques personals per afrontar amb garanties una professió tan exigent i polivalent.