Arrenca a córrer

Mercè Botella i Laura Robert

Màgia a l'aula

Zoom

Crear màgia a l'aula sembla que no ha de ser senzill, però tal com ho explica en Santiago Moll, docent de secundària i professor de llengua i literatura, com a mínim, és factible.

El sistema educatiu està esclavitzat, es deu a un curriculum i a uns continguts fixes, a unes avaluacions finals estressants i a sondejos d'aprenentatge que van marcant si els estudiants estan a l'alçada. Gran part de la burocràcia dels sistema educatiu pot afeblir el desig d'aprendre dels nois i noies, en comptes d'enfortir-lo. Que això no succeeixi està, en gran part, a les mans del docent. Es necessita passió i entusiasme.

Però com pot conviure aquesta realitat ineludible amb el repte d'aconseguir estudiants feliços i preparats?.

Les claus d'aquest docent vocacional, que comparteix les seves experiències i la seva passió per la docència al bloc Justifica tu respuesta són: empatitzar amb els estudiants i escoltar-los activament. Així es pot arribar a crear una atmosfera màgica en un aula que facilitarà la motivació per aprendre i, com a conseqüència, farà estudiants més feliços.

Obsessionats per fer alumnes llestos, prima el resultat i no el procés. I el procés és l'espai que permet deixar de banda la por a l'error, impulsar la cooperació entre els nois i noies, educar les emocions, experimentar l'entusiasme i la passió, desitjar aprendre pel fet només d'aprendre. Donant temps al procés, assaborint-lo, amb poc temps un aula pot veure com la corba del nivell d'aprenentatge creix i la conflictivitat disminueix.

Santiago Moll diu que no és bo obsessionar-se en que la classe surti perfecta, l'important és crear un entorn de complicitat entre docents i estudiants, escoltar-los i preocupar-se per la seva vida, animar-los a participar i premiar l'esforç, els encerts i també els errors, perquè els errors són el primer pas per millorar, oferir-los productes d'aprenentatge atractius, dinàmics i, sobretot, posar-se en la pell dels alumnes.

No us perdeu els consells d'aquest mestre de mestres, tant si sou docents com si sous pares o mares i us preocupa com els vostres fills i filles poden aprendre molt, sense renunciar a molts moments de felicitat.