JOSEP PASTELLS

Robots a l’aula. ‘Scratch’, aplis i molt més

Els alumnes de cinquè de primària de l’escola Carrilet de Palafrugell desenvolupen un projecte innovador per potenciar la creativitat i l’enginy

Robots a l’aula
 ‘Scratch’, aplis i molt més / FOTO: DAVID BORRAT Zoom

A l currículum integrat: ‘scratch’, robots i apps. Aquest és el nom de l’innovador projecte que des d’aquest curs duen a terme els alumnes de cinquè de primària de l’escola pública Carrilet de Palafrugell. Premiat a l’última edició de l’ITworldEdu -un dels esdeveniments anuals de referència del sector tecnològic educatiu- en la modalitat d’aprenentatge actiu a través de la robòtica i la programació, el projecte “no pretén formar programadors, sinó aprofitar aquestes eines per potenciar la creativitat, l’enginy, l’autonomia, la iniciativa, la responsabilitat, el treball en equip i l’interès per la investigació”, afirma Domènec Rusca, director de l’escola. A més d’aquestes competències, que segons ell són “essencials per a l’èxit al segle XXI”, se’n potencien altres de bàsiques relacionades amb les capacitats de solucionar problemes (matemàtics o lingüístics, per exemple) de manera eficaç. “Els resultats són molt positius i els beneficis per a l’alumnat molt significatius”, explica Rusca.

El projecte es divideix en tres unitats didàctiques que comparteixen tots els elements d’aquesta programació. “S’ha estructurat així perquè hi ha una part en què l’alumnat ha d’aprendre a dominar l’entorn i el llenguatge de programació ( scratch ), mentre que les altres dues són d’aplicació pràctica: robòtica i aplicacions mòbils”, assenyala el director. Els 46 alumnes de cinquè, que es mostren molt engrescats i també embadalits quan finalment els robots entren en acció, dediquen una hora setmanal a aquestes unitats didàctiques, que de manera transversal també arriben a la resta de cursos d’aquest centre educatiu.

Innovació i diversitat

“El projecte, que en els pròxims anys s’anirà engruixint, es fonamenta en dos aspectes que considerem essencials. A més d’innovar en educació, dóna resposta a un dels trets d’identitat que ens defineixen: som un centre amb un marcat caràcter inclusiu, atent a la diversitat i participatiu”, remarca Rusca. Amb 420 estudiants i 30 mestres, l’escola pública Carrilet, al barri de la Sauleda de Palafrugell, té un alumnat que respon a les característiques de la ciutat, amb un índex d’immigració de més del 30%.

Al currículum integrat: ‘scratch’, robots i apps és una proposta impulsada per un pare de l’escola. “Creiem en la necessitat de compartir i ser permeables a les aportacions de les famílies i de l’entorn. Aquestes accions fan que augmenti exponencialment l’interès, el respecte i la motivació dels alumnes per qualsevol tema”, subratlla Rusca. Com que el projecte es realitza en hores lectives, tots els alumnes tenen accés als dispositius tecnològics sense excepció i de manera gratuïta. “A més, la biblioteca de l’escola disposa d’ordinadors i connexió a internet per a aquells alumnes que no en tenen a casa i en necessiten fora de l’horari lectiu”, diu el director.

Reptes amb els robots

Les activitats amb els robots plantegen diferents reptes que els alumnes han de resoldre. Quan entra en un túnel, per exemple, el robot ha d’encendre el led groc en detectar foscor i apagar-lo quan surt del túnel i detecta claror. Quan arriba a una zona on la temperatura puja de manera preocupant, el robot xiula fins que la temperatura torna a baixar, i després segueix el seu camí. En el cas de les aplicacions mòbils, els alumnes aconsegueixen, per exemple, que un telèfon xerri i reaccioni quan el sacsegen o creen imatges que es poden moure lliurement quan les toquen o arrosseguen amb el dit. Al final de cada sessió, els alumnes expliquen la feina que s’ha fet i exterioritzen les sensacions viscudes.