Reflexions d'Eduard Punset

Al Quadern Faros de l'Hospital Sant Joan de Déu (www.faroshsjd.net) titulat Com educar les emocions? , el divulgador científic Eduard Punset apunta: "Si em preguntessin sobre la revolució que ens ve a sobre i que ens desconcertarà a tots, destacaria, sense vacil·lar, la irrupció de l'aprenentatge social i emocional a les nostres vides quotidianes". Abans, explica, "s'aparcaven les emocions -o encara pitjor- es destruïen en el cas que afloressin". El director del programa televisiu Redes afirma: "Afortunadament estem descobrint, per fi, la prioritat que hauríem d'atorgar a l'aprenentatge emocional. Un fet que la ciència està constatant és la importància de la gestió d'aquestes emocions bàsiques i de la seva prioritat enfront dels continguts acadèmics dels més petits, com la capacitat de càlcul, la cal·ligrafia, la gramàtica..." "Fins i tot l'adquisició de valors -subratlla- queda en un segon pla. Això, aprendre a gestionar les pròpies emocions -que no vol dir reprimir-les com s'ha fet durant segles-, és la clau de l'èxit dels futurs adults".

A l'informe, dirigit pel catedràtic d'orientació psicopedagògica de la UB i director del màster en intel·ligència emocional, Rafael Bisquerra, Punset puntualitza: "És un requisit indispensable per aprendre a gestionar les emocions saber comptar amb la resta del ramat. La intel·ligència, sigui emocional o de qualsevol altre tipus, o és social o no és intel·ligent". Això és cert fins a tal punt que el reconeixement social és un bon indicador de la salut de l'individu. I en posa un exemple: "L'última mona en l'escala social no té bona salut, mentre que la de les deu primeres sol ser excel·lent. La relació amb els altres és essencial perquè l'individu sobrevisqui. Forjar una intel·ligència emocional passa per adquirir habilitats socials. No n'hi ha prou mirant-nos el melic, hem de ser capaços d'entendre què commou, pertorba o alegra els que tenim al costat".