Publicitat infantil

Els nens són especialment susceptibles a la manipulació publicitària. És per això que la publicitat comercial destinada al públic infantil està prohibida al Quebec, a Suècia i a Noruega, i estrictament limitada en altres països.

La nostra llei general de publicitat és molt confusa. Prohibeix "la publicitat dirigida als menors que els inciti a la compra d'un bé o d'un servei explotant la seva inexperiència i credulitat". El legislador sembla creure en l'existència de publicitat comercial que no intenta augmentar les vendes i que no explota la credulitat de ningú. Només es gasten els diners per fer bonic, i sempre diuen tota la veritat!

Fa setmanes que Madrid va ple dels cartells anunciadors del IX Festival El Chupete (26 i 27 de juny), la gran festa de la publicitat infantil. El cartell diu: "Entreteniment o publicitat? Branded content . Quan la publicitat és el contingut. Influència en nens i joves". I per a qui no entengui això del branded content , el dibuix és ben explícit: un ninot que sembla la Blancaneu mostra una poma mossegada idèntica al logotip d'una famosa marca d'ordinadors (en realitat, segons els puristes, això és més aviat product placement ).

Els publicistes obliden que, d'acord amb la llei general de la comunicació audiovisual, l'emplaçament de producte està específicament prohibit en programació infantil, i "totes les persones tenen dret que la comunicació comercial estigui clarament diferenciada de la resta de continguts audiovisuals". No, la publicitat no pot ser de cap manera el contingut. Per vergonya nostra, aquesta proposta d'influir sobre els nens sense respectar la llei porta el logo i la "col·laboració institucional" del ministeri d'Indústria. A la seva web hi trobem més informació. El que volen és "transmetre valors" amb la publicitat. Concretament, "els valors ideals de la marca". Per fidelitzar els nostres fills, esclar. Ens molestaria que una religió o un partit polític fessin servir els mitjans per convertir els nens petits en fidels , però deixem que ho faci un fabricant de dolços o iogurts.

La relació entre publicitat comercial i valors és asimètrica. La publicitat només pot guanyar si intenta transmetre valors; els valors només es poden degradar si es posen al servei de la publicitat. No podem deixar els valors de la nostra societat en mans d'aquells que només busquen augmentar les vendes. No podem permetre que els nostres fills creixin pensant que l'amistat és una beguda carbonatada, l'amor fraternal un iogurt o la solidaritat una companyia elèctrica.