XAVIER TEDÓ

Llegir clàssics per fomentar la lectura

Commemorant el centenari de l’escriptor Roald Dahl

Llegir clàssics per fomentar la lectura / FOTO: ESCOLES GERMANES BERTOMEU I CAMÍ DEL MIG Zoom

James i el préssec gegant, Charlie i la fàbrica de xocolata, El fantàstic senyor Guillot, Els Culdolla, El gran amic gegant, Les bruixes i Matilda. Aquests són alguns dels cèlebres llibres que va escriure l’escriptor gal·lès Roald Dahl durant la seva vida i que encara avui captiven els lectors més joves. Aprofitant el centenari del seu naixement, una desena d’escoles de Mataró participen en un projecte per fomentar la lectura descobrint l’univers literari de Dahl.

“És el millor escriptor de literatura juvenil del segle XX perquè el conjunt de l’obra és bona, no només un llibre, com passa amb altres autors”, assegura l’escriptora Lola Casas, coordinadora del projecte, que afegeix que “és un autor que el poden llegir petits i grans i que no envelleix, no mor a les escoles, segueix ben viu”.

El projecte neix de la relació que va establir Casas amb Dahl quan era mestra de l’Escola Camí del Mig de Mataró: “Amb els alumnes vam tenir el privilegi de cartejar-nos amb ell durant més de quatre anys perquè li enviàvem treballs de les seves obres, i amb un grup de mestres vam passar un parell de dies a casa seva, en un poble prop de Londres”. A partir d’aquests treballs, l’escriptora va escriure el llibre Tot Dahl, una guia de lectura i de propostes d’activitats per treballar la seva obra a primària. I ara l’Escola Camí del Mig ha abanderat la iniciativa del centenari amb la participació d’altres centres educatius de Mataró i del país, biblioteques o la Filmoteca de Catalunya.

Obrir el dia llegint

La lectura en veu alta dels seus llibres per part de la tutora, un mínim de tres dies a la setmana, és el pilar sobre el qual se sustenta el programa Roald Dahl 100 anys : “El mestre és un model de lectura i les escoles necessiten punts de connexió amb els alumnes. Quan els expliquen un conte creen una relació íntima, l’estrès escolar es combat així, començant bé el dia perquè les lectures es fan a primera hora”. Les obres de Dahl, enfocades des del punt de vista d’un nen i en què apareixen adults dolents que odien els infants i adults bons que contraresten aquests personatges sinistres, són, a parer seu, les més apropiades: “Els nens s’hi enganxen perquè són històries trencadores, divertides, sorprenents i amb un sentit de l’humor càustic i recargolat”.

Ho comparteix la directora de l’Escola Camí del Mig, Anna Oliveras, que afirma que “és un autor que agrada molt als nens i que serveix per atrapar-los en la lectura perquè es diverteixen amb els relats, que tenen un doble sentit que no sempre entenen els més petits”.

Escoles implicades

Aquest centre mataroní, de resultes de la tasca de Casas, treballa les obres de Dahl des de fa dècades i cada classe estudia un dels seus llibres any rere any. Coincidint amb el centenari del seu naixement, Oliveras puntualitza: “Tot el treball que fèiem pren més rellevància amb activitats específiques”. En aquest sentit, el Carnestoltes aquest any ha sigut monogràfic sobre Roald Dahl i cada classe s’ha disfressat dels seus personatges.

Mentre que els estudiants dels cursos superiors han seguit treballant els seus llibres, els de cicle inicial han fet activitats plàstiques amb els objectes i llaminadures que apareixen a Charlie i la fàbrica de xocolata i han treballat el vocabulari en català, castellà i anglès. La directora admet que els llibres de Dahl enganxen els primers lectors, però recorda que “mantenir l’hàbit de lectura a casa és difícil, perquè tenen molts inputs, com jugar a la consola, però és una manera d’il·lusionar-los a seguir llegint”. L’acte de cloenda del centenari que farà l’escola és una tertúlia literària, el 27 de maig, adreçada a les famílies i en què es llegiran fragments dels seus llibres i es parlarà de la seva vida.

També a Mataró l’Escola Germanes Bertomeu posa el punt final a dos anys dedicats a l’escriptor amb una cantata. No podien acabar d’una altra manera. El centre té la música com a projecte singular i ensenya violí i violoncel als alumnes de tercer i quart en horari lectiu, a part de tenir coral i orquestra. Els alumnes de sisè i de la coral seran els encarregats d’interpretar les cançons que ha escrit Casas i ha musicat Xavier Torras, en una actuació que tindrà lloc al Teatre Monumental el 22 de maig. No ho faran sols: “Cada any fem un concert col·laboratiu i en aquesta edició tenim el suport de l’Esmuc i la participació d’una escola de música de la ciutat”, explica Carme Civit, mestra d’educació física i coordinadora del grup de treball de Mataró del projecte.

Per Sant Jordi sempre fan un llibre i aquest any és un homenatge a Charlie i la fàbrica de xocolata. És El llibre de les receptes dolces : “Els alumnes de cinquè i sisè l’han explicat als més petits i cada classe ha fet una recepta”, explica Carme Civit. La presentació la van fer ahir a l’escola, en el marc d’un concurs que permetrà als afortunats anar el 3 de maig a la Pastisseria Uñó per visitar l’obrador: “Després ens explicaran què han après de la xocolata i així treballarem diferents aspectes, perquè és un projecte transversal”. Aquesta visita la repetiran la resta d’escoles de la ciutat.