BERNAT VILARÓ

L’aula perfecta. Moodle: espai virtual i educatiu

La classe ‘online’ permet a professors i alumnes tenir un servei ple de continguts multimèdia. És el nou centre d’operacions de les assignatures

L’aula perfecta Moodle: espai virtual i educatiu / IL·LUSTRACIÓ: CARLES GARCIA Zoom

“Ala intranet hi trobareu els apunts” o “Entreu a l’espai virtual de la classe per participar al fòrum de l’assignatura”. Frases com aquestes són cada vegada més freqüents tant a l’escola com a l’institut o la universitat. L’anomenada aula Moodle és ja una eina molt habitual en l’educació. El concepte va néixer de la mà de l’australià Martin Dougiamas com un programari de codi lliure que creava entorns virtuals enfocats a l’aprenentatge, i amb els anys s’ha convertit en una manera d’organitzar l’ensenyament.

Cada centre aplica el model d’espai online a la seva manera, d’acord amb les necessitats dels docents i de l’alumnat. La Digital Factory del TecnoCampus de Mataró ofereix un servei transversal estructurat en tres eixos: la creació de continguts multimèdia, la gestió de plataformes digitals i la consultoria metodològica i didàctica. La responsable d’aquest espai, Carme Rovira, explica que el Learning Management System és el Moodle que utilitzen en aquest centre universitari, al qual anomenen l’ aula perfecta : “Els estudiants prenen la classe online com a termòmetre de l’assignatura”.

Aitor Ruiz, creador de material didàctic multimèdia de la Digital Factory, detalla que “el pla docent es prepara amb el professor, sempre sota la premissa del que es vol aconseguir amb els alumnes i què vol el mestre que sàpiguen fer en acabar l’assignatura”. I afegeix: “Creiem que els requisits mínims de l’espai online són que s’utilitzi per avaluar, comunicar i com a biblioteca de materials i recursos per l’assoliment del temari. A més, les aules Moodle donen la primera impressió a l’estudiant de com serà l’assignatura i la manera com la impartirà el professor”.

Així, la dedicació del mestre a l’aula online és total, igual que amb l’aula tradicional. Però, en concret, què hi ha en aquest espai virtual? “Quan hi entra el mestre per primera vegada, l’aula és buida de continguts”, explica Rovira, que destaca que el professor té un espai de contacte directe individualitzat amb els alumnes. A partir d’aquí hi ha un seguit d’opcions que el mestre pot anar activant, com ara fòrums, calendaris, espais d’entrega d’exercicis, propostes d’activitats i diverses aplicacions i altres elements basats en la participació de l’estudiant.

L’aula Moodle és ja “el centre d’operacions des d’on hi ha el cos i l’ànima de l’assignatura”, reitera Rovira, convençuda que “el potencial d’aquest espai virtual és enorme”. A més, opina que en els graus universitaris els alumnes troben igualment la manera d’aprofitar l’aula Moodle: “Si estudies un tema que t’apassiona i et motiva, buscaràs conferències, seguiràs gent a Twitter que t’aporti idees i faràs cursos sobre temes relacionats que t’interessin. Hem de preparar els estudiants perquè tinguin prou habilitats i curiositat per continuar aprenent tota la vida”, remarca Rovira. I més en un moment en què tot apunta que durant la nostra vida canviarem fins a 15 vegades de feina. “Enlloc t’ensenyen tot el que has d’aprendre per fer tantes feines diferents. Ens haurem de continuar formant”, conclou.