PALOMA ARENÓS

Jocs per descobrir el món

Els nadons de 0 a 3 anys necessiten joguines segures, de materials variats, colors vius i relacionats amb l'entorn

Els seus són jocs per descobrir el món; tot començant pel més proper i, després, seguir ampliant mires cap al planeta i, si cal, l'univers. Els nadons de 0 a 3 anys necessiten joguines segures (sense peces petites, compactes i arrodonides i atòxiques), de materials variats (fusta, plàstic, tela, cartró o suro premsat...), colors vius -i també càlids- que els ajudin a relacionar-se amb l'entorn i que potenciïn la psicomotricitat, l'autoestima, l'àmbit socioemocional i creïn lligams. "Els tres primers anys de vida són anys de descoberta i no hi ha gaire diferència entre una joguina i qualsevol altre objecte. Així que la millor joguina serà la que respongui als interessos dels infants. Tot pot ser una bona provocació per a l'aprenentatge: un mirall, una catifa de colors, un objecte que fa soroll, les marques dels cotxes i els cartells dels carrers", detalla Oriol Ripoll, l'expert en jocs i autor d'una desena de llibres sobre la matèria.

Segons l'experiència de Ripoll, les característiques ideals de les joguines per a aquesta franja d'edat es resumeixen en "tres claus: qualitat, varietat i relació amb l'entorn". L'expert aposta per la "qualitat de materials i de joc, de la mateixa manera que busquem la qualitat del seu menjar o de la roba que porten". També considera fonamental "la varietat, perquè l'ajudi a desvetllar tots els sentits, i la relació amb l'entorn, físic i humà, perquè pugui establir comunicació amb altres infants o adults i l'animi a continuar descobrint tot el que hi ha al seu voltant".

Jugar amb els fills

Cristina Escudé, directora de les botigues Barruguet de Terrassa i Barcelona, és la tercera generació d'una família especialitzada en la joguina tradicional des de fa 47 anys, però adaptada als nous temps, per a nens de 0 a 12 anys. Escudé assegura que "els nens a aquesta edat són esponges i en aquests tres primers anys de vida és quan aprenen els estímuls i les sensacions que els serviran de base per sempre". "És molt important estar per ells -opina- i participar en el joc perquè quan són tan petits, encara no saben jugar sols. Necessiten que els grans s'asseguin i s'estirin amb ells a encaixar peces, apilar-les, que toquin la manta de jocs o que els expliquin una història amb diferents veus i sons..."

Una de les especialitats de Barruguet és el joc simbòlic, que permet a l'infant imitar les accions de l'adult. "Mai passarà de moda, ja que aporta una imaginació brutal als nens. A les escoles hi ha els racons perquè juguin a fer de cambrers, cuiners, metges o botiguers. Nosaltres, a Barruguet, creem mons temàtics amb tots els accessoris i als nens els apassiona".

Ripoll està convençut que el joc simbòlic forma part de la naturalesa humana. "Neix en un moment determinat i ens acompanya durant la vida, ajudant-nos a preparar qualsevol situació que ens costa, per exemple, quan cal afrontar una conversa seriosa o una entrevista de feina. Per això -matisa-, quan apareix, ajuda l'infant a escriure un relat del que passa a la seva vida quotidiana, donant significat a tots els personatges i objectes que hi intervenen".

A més, és una bona pista per als grans de les necessitats, il·lusions o neguits dels petits de 2 i 3 anys: "Llegir el joc simbòlic infantil ens ajuda als adults a entendre què els passa pel cap i quin significat li donen. I, fins i tot, resulta un mirall de com parlem i actuem els adults en determinades situacions", apunta Ripoll.

La Panera dels Tresors

La Panera dels Tresors és un joc d'exploració adequat per a infants entre 6 i 10-12 mesos -quan els nadons encara no caminen-, molt habitual a les escoles bressol, però altament recomanable també per a casa. Reforça i desenvolupa la coordinació oculo-manual. Teresa Majem, al seu llibre El joc de la descoberta , aconsella que els objectes -no joguines- "es triïn un per un, segons la seva qualitat: fusta, vímet, metall, palla, objectes naturals, etc.; i es posin en una panera de vímet dur d'uns 35 centímetres de diàmetre i 8 d'alçària. És important que la panera sigui sòlida, plana, estable i sense nanses. El nen s'hi ha de poder recolzar còmodament, sense que se li tombi". En casos d'una classe o d'un grup de petits, la panera s'omple completament "amb un mínim de seixanta objectes, aquest és l'assortiment satisfactori".

"La presentarem al nen sempre d'una manera atractiva i així la mantindrem. La selecció dels materials es farà amb objectius creatius i renovadors, pensant i planejant com podem donar als infants la millor dieta mental , equilibrada i estimulant", recomana Majem. És convenient tenir la panera en un racó estable de la sala de joc dels petitons, sobre una catifa. "Cal trobar un lloc propi on puguin jugar còmodament tres nens alhora com a molt, asseguts ben a prop al voltant de la panera, perquè puguin accedir molt fàcilment als objectes amb les mans, sense risc de desequilibrar-se. Cal evitar interferències i afavorir sempre la lliure exploració, manipulació, concentració i atenció", apunta l'autora.

A l'hora de recomanar una joguina ideal per a petits de 0 a 3 anys, Oriol Ripoll subratlla que qualsevol objecte que compleixi aquests objectius serà ideal: "Han de tenir una forta càrrega sensorial (sonors, amb un tacte suau i colors destacats), estimular la mobilitat (que rodin, que botin o que acompanyin el desplaçament infantil) i que hi hagi relació entre els objectes (encaixables o apilables)". Conscient que mai hi ha receptes infal·libles, recorda: "Quan el meu fill Francesc va començar a mostrar molt d'interès per les lletres, vam crear una de les joguines amb què més va jugar: un llibre amb el nom de tots els amics de l'escola, mestres i familiars. Mai se sap on pot encendre's la guspira pel plaer de la descoberta", conclou.