XAVIER TEDÓ

Iniciatives per compartir els aprenentatges

Un projecte educatiu de Granollers implica escola i ciutat

Iniciatives per compartir els aprenentatges / FOTO: ESCOLA JARDÍ Zoom

La ciutat de Granollers és sorollosa? Quin és l’estat del riu Congost? Aquestes són algunes de les qüestions que han hagut d’abordar aquest curs els alumnes de 4t d’ESO del Col·legi Jardí de Granollers. Sota la metodologia de l’aprenentatge-servei, els estudiants d’aquest centre han treballat en projectes relacionats amb la capital vallesana en àmbits tan diversos com la història, la cultura, el turisme o l’esport. Projectes que poden ser útils a la ciutat i que els mateixos escolars han presentat en una exposició pública oberta a la ciutadania, que es va fer el 24 de maig.

L’alcalde de la ciutat, Josep Mayoral, quan va visitar l’exposició, no va amagar la seva sorpresa davant l’aplicació per a tauleta per prevenir una emergència meteorològica -i actuar si es produeix- que va dissenyar un grup de quart. “Es va quedar parat perquè, segons va reconèixer, ni l’ajuntament en té”, subratlla la directora de l’escola, Margaret Cruellas. Aquesta nova metodologia es va posar en marxa el curs passat, amb l’estudi a fons del cos humà. La màxima responsable del centre explica: “Ja treballàvem per projectes, però volíem dur terme un treball que fos interdisciplinari i tingués un eix vertebrador per a tota l’escola”.

El projecte Compartimconsisteix a elaborar un producte amb contingut i valors. Aquests són els pilars sobre els quals se sustenta aquesta iniciativa, que ja s’ha consolidat en només dos anys. “La gràcia de tot plegat és que fan un producte que després han de presentar, perquè l’exposició marca la cloenda”. Partint de la idea inicial, els alumnes de quart van decidir quines investigacions farien i van rebre l’assessorament del seu tutor durant tot el curs. Més enllà de constatar amb una maqueta fins a quin punt està contaminat el riu Congost o que Granollers no és una ciutat que tingui un problema de contaminació acústica, els alumnes més grans de l’escola també van fer un estudi sobre la repercussió de la crisi econòmica en la Mitja Marató -una de les principals curses del país-, sobre el temps d’oci dels joves i sobre la formació professional a la ciutat.

Afavorir la creativitat

La directora remarca la riquesa del projecte perquè “els alumnes hi participen de manera activa perquè estan engrescats i les famílies tampoc són simples espectadors, perquè prenen part en les gimcanes i els tallers que s’organitzen”. Així, sota la direcció dels alumnes de quart de primària, alguns pares també han après alguns passos del Ball de Donzelles, que té els orígens en el segle XVI i que actualment es balla cada diumenge de festa major a la plaça de la Porxada.

Cruellas també destaca el foment de la creativitat entre l’alumnat: “El vessant creatiu floreix quan se’n dóna l’oportunitat als alumnes, però malauradament en el sistema educatiu sempre queda en un segon pla. Aquest projecte demostra fins a quin punt els alumnes poden arribar a ser autònoms”. Ho han posat de manifest els estudiants de 3r d’ESO, que es van erigir en els millors guies de la ciutat dissenyant les rutes turístiques més interessants. Altres alumnes del mateix curs també van donar a conèixer una enquesta que han fet als granollerins per saber si coneixen la seva ciutat.

Propostes dels petits

Els més petits tampoc queden al marge del projecte. Els infants de P-3 i P-4 han recreat el mercat setmanal que se celebra cada dijous muntant parades de plantes, flors, fruites, verdures, complements i animals. Seguint en l’àmbit del comerç, els alumnes de P-5 s’han convertit en botiguers. El cicle inicial de primària, en canvi, va aprofundir en els mitjans de comunicació de Granollers. El projecte també ha fet un reconeixement a la tasca que desenvolupa el voluntariat. Alumnes de 6è van recollir en un vídeo el testimoni de persones vinculades a entitats granollerines i van proposar accions de voluntariat. El compromís neix des de la base.e