AINHOA BOIX

Hem de deixar que els nens experimentin

L'experiència sensorial implica creativitat i autonomia

Falten sis mesos perquè l'escola bressol El Trenet s'ompli de color i d'olor de taronja. Cada any celebren una festa que té aquest cítric com a protagonista i, després d'una visita al camp amb els nens, pares i professors decoren les instal·lacions del centre i les omplen de taronges perquè els més petits les toquin, les olorin i facin suc amb les seves pròpies mans. Són lliures d'embrutar-se, de manipular aquesta fruita i descobrir, d'aquesta manera, la seva peculiar olor, el gust amarg de la seva pell o la dolçor de la seva polpa. Aquest és un dia especial per als nens d'El Trenet, però no és l'únic.

En aquesta escoleta esdeveniments com aquest no són aïllats, i els nens, estiguin de festa o no, aprenen experimentant, que no és deixar que els infants facin i desfacin sense més ni més. Darrere l'experimentació hi ha un treball, una intenció. Els educadors i la psicòloga d'El Trenet es reuneixen setmanalment per elaborar les activitats que es duran a terme al centre i que, a més de treballar la psicomotricitat i l'àrea cognitiva del nen, tenen com a objectiu despertar l'interès dels infants i, esclar, plantejar-los noves preguntes i reptes.

"Fem plàstica, expressió corporal, música, teatre... I quan treballem, no tanquem, és a dir, no diem: «Mireu, taronges. Les taronges serveixen per això», sinó que intentem que el mateix nen es plantegi per a què pot servir una taronja. Però que aquest procés sigui seu. El que volem és que l'infant arribi a conclusions pròpies sense que l'adult hagi tallat aquest procés", explica la psicòloga del centre, Felicitat Signes, que, quan parla d'experimentació, ho fa d'autonomia i de creativitat.

Una manera de veure l'educació que la directora de grau en educació infantil de la Fundació Universitària del Bages (FUB ) Montserrat Pedreira també comparteix. Ella, com Signes, creu que l'experimentació és un procés natural de l'ésser humà i que, per tant, ha de formar part del dia a dia dels nens.

Per això no és estrany que els alumnes del grau que ella dirigeix hagin elaborat Experimentació, quin repte , un manual destinat als professors d'educació infantil amb 50 propostes perquè els nens de 0 a 6 anys aprenguin experimentant. Es tracta d'activitats que "es basen a proposar un repte i a deixar obertes possibilitats diverses de resoldre'l, de manera que sempre donen peu a la iniciativa de l'infant", explica aquesta professional, que insisteix a diferenciar l'experimentació de la manipulació. "Manipular és un acte físic, experimentar és una acció acompanyada d'un pensament o a la inversa", comenta.

Beneficis

Que educadors i psicòlegs de diferents localitats advoquin per l'experimentació no és casualitat. Com explica el psicòleg clínic i de l'educació de Mentor Gabinet Psicopedagògic i de Mentor Clínic de Barcelona Flavio Castiglione, "totes les àrees cognitives, des del raonament lògic i la memòria fins a la capacitat de concentració i d'atenció, es desenvolupen amb l'experimentació" i converteixen aquesta pràctica en beneficiosa per al nen, tant quan és dins com quan és fora de l'escola.

I és que, segons indiquen els professionals, els pares també poden incentivar l'esperit experimentador dels seus fills. Com? Doncs, com explica Montserrat Pedreira, "potenciant la curiositat natural que tenim les persones, meravellant-nos amb ells davant els fenòmens, raonant conjuntament explicacions diverses, provant accions que ajudin a veure quina explicació és més vàlida, emocionant-nos junts en veure què passa i, alhora, tenint cura de respectar el fer dels infants, d'escoltar-los, de donar-los temps, sense avançar-nos amb "la solució" que els nostres ulls d'adult identifiquen com a bona i que impedeix d'explorar altres camins".