XAVIER TEDÓ

Envoltats d’aigua. Un mar de coneixement

El projecte Oceans permet als alumnes que estan cursant la secundària descobrir el medi marí i fomentar-ne la preservació

Envoltats d’aigua
 Un mar de coneixement / FOTO: S’AGULLA Zoom

El mar cobreix tres quartes parts del planeta, però continua sent un gran desconegut perquè només en veiem la superfície, tot i que el fons marí amaga una gran riquesa subjecte a múltiples impactes i amenaces. Conscients que conèixer-la és la millor eina per protegir la natura, l’entitat S’Agulla de Blanes impulsa aquest curs un innovador projecte que no s’atura en la recerca científica sinó que s’introdueix en la divulgació educativa.

“Els resultats de la nostra recerca al canó submarí de Blanes han sigut excepcionals i hem cregut convenient fer-los arribar als centres educatius perquè la societat no té uns mínims coneixements de l’entorn marí, com pot tenir del medi terrestre”, explica Carol Campillo, responsable d’aquesta iniciativa adreçada a alumnes de primer a quart de secundària.

El projecte Oceans és atípic perquè només dura un trimestre, és multidisciplinari i posa en contacte centres d’arreu del món mitjançant les TIC. Aquest primer trimestre ja s’hi han inscrit tretze instituts catalans, tres de Sardenya i un de Taiwan, i els grups del segon i el tercer trimestre encara tenen temps fins a aquest dilluns per inscriure-s’hi. Amb la voluntat d’estendre el projecte internacionalment, l’entitat ha unit esforços amb la xarxa d’educadors i estudiants iEARN-Pangea, especialitzada en projectes educatius telemàtics i present en més de 140 països. I és que el programa, totalment gratuït, té una visió global.

“Volem que els alumnes s’adonin que el mar no és igual arreu, que ho facin per mitjà de les seves pròpies observacions i que les comparteixin amb centres de tot el món. Es tracta de donar valor al coneixement local per entendre com funciona el planeta globalment”, afirma la biòloga. I aquí rau la principal virtut del projecte, com remarca Campillo: “Oceans podria ser un projecte de ciències més, però hem anat més enllà perquè sigui una experiència. Només tens presents les coses de les quals guardes un bon record, ¿i què és més emocionant que el fet que siguin els mateixos alumnes els protagonistes?”

Participació activa

Els estudiants han d’aportar una sèrie de dades sobre l’aigua, la sorra i la vida marina a partir de les seves indagacions a l’entorn i a la xarxa, mentre acorden quins són els continguts que consideren d’interès. “Els alumnes decideixen la platja que serà objecte d’estudi i hi fan un mostreig on obtindran la major part de les respostes referents a l’aigua i la sorra; una informació que es completa amb uns experiments fets a l’aula i la recerca de dades a internet. Pel que fa als éssers vius, ho fem amb les espècies que es mengen visitant el port pesquer més proper”. L’activitat final és la creació d’una audioguia sobre la ruta del peix, que expliqui on es pesca, a quin port va i els punts de venda al detall, així com altra informació que trobin rellevant.

Consciència ambiental

La consciència ambiental és la pedra angular d’un projecte que és eminentment pràctic, tot i que prèviament es forma l’alumnat i el professorat. “Busquem que els alumnes entenguin quatre conceptes bàsics que en el futur els permetran llegir el paisatge i tenir criteri. La pròxima vegada que sentin a parlar de canvi climàtic ja tindran alguna cosa a dir”. Oceans compta amb la col·laboració de centres de referència i els instituts s’hi poden adreçar per completar informació o sol·licitar tallers per aprofundir en algun aspecte.

Tots els resultats de les seves investigacions es pengen de manera sincronitzada en un blog. D’aquesta manera, els alumnes passen de ser consumidors de TIC a ser creadors de continguts. Uns continguts -que escriuen sempre en anglès perquè puguin ser compartits- que recullen dades com la temperatura de la superfície del mar, la turbiditat o el color i la grandària dels grans de la sorra, així com el seu origen. Amb les espècies marines, els estudiants fan una il·lustració que permeti identificar-les amb el nom científic, el local i el nom en anglès. Les dades estan consensuades: “El grup discuteix els resultats i els continguts i decideix què representa millor la seva zona d’estudi. Textos curts i xifres perquè vegin de manera ràpida com va canviant el mar”.

El projecte, però, dóna llibertat a l’hora d’incidir en alguna matèria concreta: “Oferim una eina als centres educatius perquè l’apliquin de la manera que en puguin treure més profit. De fet, Oceans engloba les set competències curriculars de l’ensenyament secundari”, conclou la biòloga.

Projecte transversal

Xavi Oliva, coordinador de secundària de l’Escola Santa Maria de Blanes, valora la transversalitat del projecte: “És molt engrescador perquè tracta diferents competències. Treballem estadística amb les dades, biologia amb la sorra i l’aigua, anglès, i tot de manera vivencial. És un estímul per a ells, perquè estan cansats de tanta teoria”. Gemma Bernabeu, professora de ciències a l’Institut Tres Turons d’Arenys de Mar, hi coincideix: “Parlant del mar pots abordar molts àmbits del currículum, i el fet que sigui en primera persona recollint dades fa que creixi l’interès dels nanos”. A més, el professorat gaudeix d’un espai virtual d’accés restringit amb una guia didàctica amb tota la informació que s’espera recollir i un fòrum per compartir les seves experiències i inquietuds.