GEMMA CASTANYER

Educar per a la sostenibilitat

El programa d'educació de l'Àrea Metropolitana de Barcelona ofereix més de 800 activitats a l'any al públic escolar, adult i familiar

Aquest matí alumnes de l'IES Castellarnau de Sabadell han deixat les aules del centre per traslladar-se al Parc de Can Rigal (Barcelona), un exemple d'integració de criteris ambientals en construcció i funcionament. Saben que se'ls parlarà de canvi climàtic i escalfament global, però no que rebran una classe del tot diferent.

Seran els protagonistes de l'activitat El canvi climàtic i el verd urbà: Can Rigal, un clar exemple , dirigida i organitzada pel Programa d'Educació per a la Sostenibilitat de l'AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona): "Expliquem les conseqüències del canvi climàtic de manera pràctica i vivencial -diu Elena Lacort, tècnica de qualitat ambiental de l'AMB i responsable de l'activitat-. Els alumnes observen i experimenten a través de diverses maquetes que simulen les causes i els efectes de l'excés de CO a l'atmosfera", afegeix. El resultat: alumnes motivats i sensibilitzats.

Una demanda social

Amb més de 20 anys d'història, el Programa d'Educació per a la Sostenibilitat de l'AMB (abans Compartim un Futur) ha treballat per educar i sensibilitzar en el medi ambient. Ana Romero, cap de secció de qualitat ambiental de l'AMB, recorda que l'oferta d'activitats ha evolucionat en quantitat, qualitat i temàtica: "Tradicionalment s'ha centrat en les visites i/o activitats vinculades a la gestió de l'aigua i els residus. Des del 2010 treballem l'educació per a la sostenibilitat des d'altres àmbits -que també son competència directa i/o indirecta de l'AMB- com el canvi climàtic, les energies renovables i la salut ambiental. Es tracta de temes que responen a una demanda social", explica.

Aquestes noves línies no sorgeixen del no-res, sinó que apareixen en el Pla de Sostenibilitat de l'AMB (PSAMB) -actualment en fase d'elaboració- i que consta de sis eixos: energia i canvi climàtic, mobilitat, recursos naturals, mitjans de producció i consum, salut ambiental i educació per a la sostenibilitat. "El programa educatiu és l'eix transversal que dóna veu i cohesiona la resta de línies del pla", apunta Isabel Doñate, directora de serveis ambientals de l'AMB. "S'ha treballat amb més de 60 entitats (ajuntaments, experts, escoles) per establir el programa 2014-2020".

Entendre la problemàtica de l'escalfament global; aprendre a detectar quan un soroll es converteix en contaminació acústica, i descobrir com funcionen les energies renovables són algunes de les novetats que el programa ha incorporat aquest curs 2013-2014:"Es tracta d'activitats dinàmiques que pretenen sacsejar els participants perquè incorporin al seu dia a dia hàbits més sostenibles -apunta-. Volem potenciar activitats que afavoreixen el pensament crític i el compromís".

Per renovar i millorar les metodologies didàctiques, l'AMB ha establert un conveni amb el grup de recerca Còmplex de la Facultat de Ciències de l'Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). "Durant aquest curs observarem les activitats del programa educatiu per construir un marc educatiu identitari que li doni encara més força -explica Marta Fonolleda, membre del grup-; creiem que aquestes activitats han de capacitar la persona per tenir una mirada de la societat global i creativa".

Oferta per a tothom

Des dels seus inicis, 64 mil persones han gaudit de les activitats del programa educatiu de l'AMB. Accions gratuïtes destinades al públic adult, familiar i a l'educació reglada i no reglada. "Cada vegada hi ha públic més divers que aposta per l'aprenentatge actiu vinculat al lleure -diu Ana Romero-. El repte ara és incorporar les tecnologies de la informació al programa i fer activitats atractives per a destinataris cada vegada més diversos", conclou.