Criatures 22/03/2014

Atura’t, no ho llencis!

L’AMB i el Banc dels Aliments firmen un conveni per lluitar contra el malbaratament d’aliments. És la campanya ‘Som el que llencem’

Gemma Castanyer
3 min
Atura’t, 
 No ho llencis!

“Avui hem vist una bona palada de residus del contenidor marró”, afirmava Jordi Peix, vicepresident del Banc dels Aliments. “I dic bona perquè hi havia una escarola, un tros de pa i poca cosa més. Però em temo que de vegades hi ha palades dolentes en què es veuen molts aliments que s’han llençat i que s’haurien pogut aprofitar”, afegia.

Parlava en aquests termes després d’haver visitat l’Ecoparc de Montcada i Reixac, un dels quatre ecoparcs que gestiona l’AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona), on es tracten residus municipals procedents dels diferents contenidors, amb l’objectiu de transformar les restes orgàniques en compost i recuperar materials encara aprofitables perquè siguin reciclats.

“Som el que llencem”

En aquesta planta, el 6 de març l’AMB i el Banc dels Aliments van escenificar la firma d’un conveni de col·laboració contra el malbaratament alimentari. Una campanya que porta per lema Som el que llencem i que s’executarà durant els pròxims 4 anys: “Estic content de ser aquí”, assegurava Peix, al costat d’Assumpta Escarp, vicepresidenta de medi ambient de l’AMB. “Perquè aquí s’hi pot palpar la realitat. Els nostres residus són un mirall del nostre comportament i una visita com aquesta no deixa indiferent a ningú”. “La lluita contra el malbaratament és una tasca comuna -afegia Escarp-. Aquesta és també una gran fita de l’AMB, començant per la prevenció de residus i acabant pel tractament que es dóna a les instal·lacions metropolitanes”.

I és que, a més d’evitar el malbaratament alimentari, el conveni entre les dues institucions aposta per la reducció de residus orgànics a tractar i la disminució dels excedents en la producció i distribució dels aliments per reduir l’empremta ecològica dels transports. “La fracció orgànica ha baixat considerablement els últims tres anys però no ens podem relaxar!”, alertava Escarp. “La crisi i una sensibilització creixent han contribuït a fer que es llenci menys menjar. Ara cal treballar per mantenir aquestes xifres a partir d’accions de divulgació entre la ciutadania”. Per mantenir-les i per continuar millorant-les.

Aquestes accions es basen principalment en tasques de sensibilització i en la voluntat de generar punts d’enllaç que facilitin la col·laboració entre el Banc dels Aliments i l’AMB. “Farem formació d’equips antimalbaratadors; hi haurà visites especials que vincularan el Banc dels Aliments i els ecoparcs; s’elaborarà un manual de bones pràctiques; es realitzaran conferències i tallers, i s’apostarà perquè els 36 municipis metropolitans trobin en l’AMB un interlocutor en matèria d’antimalbaratament”, explicava Assumpta Escarp.

I tu, què llences?

Una comissió de seguiment, liderada per Anna González, membre de l’equip de comunicació de l’AMB, s’encarregarà de portar a terme i avaluar les diferents accions, una part de les quals es vincularà a l’educació: “Tenim previst organitzar visites pack -Ecoparc / Banc dels Aliments- destinades a les escoles, grups o entitats que ho sol·licitin. Si aconseguim que els joves parlin d’antimalbaratament i que es generi debat dins i fora de les xarxes socials tenim molt de guanyat”, afegia.

Segons González, l’objectiu final de la campanya té un doble vessant: d’una banda, que es llenci menys menjar i “que aprenguem a planificar millor les compres, reaprofitar els aliments cuinats, etc.” i, de l’altra, donar a conèixer que del menjar que no es pot aprofitar se’n pot fer biogàs i compost. En un ecoparc es veu què es llença però també què s’aprofita.

stats