01/10/2021

Tot educa, però... a quin preu?

2 min

Quan vam incorporar en Grèvol a la família, era un peluix adorable. Teníem clar que creixeria ràpidament i que calia ensinistrar-lo a ell… i a nosaltres també. Però amb quin mètode? Un diu que els humans hem de ser líders i sotmetre el gos. Vam contactar amb ensinistradors d'aquesta escola, que afirmaven coses com ara "L'arnès és per escalar; per als gossos, el collar [collar escanyador]", o "No hi ha satisfacció més gran que llançar una ordre d'atac al teu gos a trenta metres i que t'obeeixi". No dic que no sigui efectiu, que no funcioni. De fet, confesso que vam començar una mica per aquí, però de seguida ens vam adonar que no volíem aquesta mena de relació amb el Grèvol. Afortunadament vam trobar l'Eli Cano, de Chamán Educación Canina, i el seu ensinistrament positiu de comunicació, vincle i confiança. És efectiu, i funciona.

Ara, un altre exemple. Jo vaig viure un 5è d'EGB en el regne del terror. El nostre mestre –a gairebé totes les assignatures– era un home gran, quadrat, que utilitzava el crit i el càstig per imposar la disciplina. Era terriblement arbitrari i les seves sentències no admetien apel·lacions. Estàvem els quaranta nens a classe molt callats, i de sobte se sentia un eixordador "¡¿De qué te ríes, condenado?!" (era l'any 1975, no es podien fer classes de català ni en català), aquell mestre assenyalava amb el dit a un lloc de l'aula, i tres o quatre alumnes es miraven, sense saber si eren els culpables, i llavors "¡Dos horas, dos!", que volia dir quedar-se a final de classe dues hores fent feina –sí, eren altres temps–. Les agendes sagnaven amb les empremtes dels segells vermells de "Comportamiento incorrecto" i funcionàvem com robots, fent fitxes i més fitxes. L'últim dia de curs, per no demanar d'anar al lavabo… em vaig pixar a sobre, assegut a la cadira (afortunadament, la bata escolar va dissimular la mullena). ¿Vaig aprendre matemàtiques, ciències, llengua...? Sí, va ser efectiu, va funcionar, però… a quin preu?

No sempre tinc coses a dir, però això sí que us ho diré: més enllà dels debats sobre la disciplina, les innovacions, els continguts o les competències, hi ha el nostre estil educatiu. Mestres, fem de l'escola un espai humà, per aprendre des de la comunicació, el vincle i la confiança, una escola plena de bons records! 

stats