11/07/2020

Batxillerat. Anem a pams

2 min

Hem sabut que la mitjana d’aprovats en les notes de batxillerat ha anat del 72,69 del curs anterior al 83,25 d’aquest. Hi ha qui diu que s’ha rebaixat l’exigència i hi ha també qui assegura que estem davant d’un aprovat general encobert. Qui té raó? Possiblement les dues respostes tenen part de veritat. El que podem assegurar és que els criteris d’avaluació han canviat. Una part de la docència s’ha fet de manera no presencial i les maneres d’avaluar s’han adaptat a aquesta circumstància. També hem llegit que el fet que més alumnes hagin aprovat no significa que hagin après més, però tampoc menys, oi? El que podem afirmar és que han après i han estat avaluats de manera diferent.

Cal dir que els batxillerats necessiten canvis profunds per anar-los adaptant a criteris competencials, sense que això signifiqui abandonar la importància dels continguts. Cal interpretar competència i contingut de manera complementària. A segon de batxillerat tot es fa perquè al final hi ha una prova de selectivitat. L’any anterior van aprovar les PAU un 96,42% dels que s’hi van presentar, amb una nota mitjana de 6,617. Per cert, que s’ajusti el resultat a les mil·lèsimes ens recorda més a unes olimpíades que a una avaluació educativa.

Davant del que està passant, ens alegrem d’aquests onze punts respecte a l’any anterior. Pensem que caldria reformar la manera d’avaluar que té la secundària postobligatòria i que s’acabés el mantra de dir que s’ha perdut un temps important i que aquests nois i noies ho arrossegaran tota la seva vida. No fem riure, per favor. Aquesta generació viurà molts anys i tenen temps per recuperar els aprenentatges bàsics que no han pogut fer per la pandèmia.

Al nou curs, els equips docents faran molt bé dues coses. Una és l’acollida després de la pandèmia, que comporta atendre tant sentiments com salut personal i familiar i economia. Caldrà estar amatents sobretot als alumnes que viuen en entorns més vulnerables. I l’altra és que cada comunitat educativa sabrà triar els continguts bàsics i els programarà per al curs vinent. Segur que en deixarà alguns per fer i no passarà res. Més ben dit: millorarem el currículum si sabem prescindir d’allò que no té sentit ni n’ha tingut mai.

stats