19/09/2020

Estem preparats

2 min

Paul Valéry, al seu llibre Tal qual, acabat de publicar en català per Adesiara amb traducció d’Antoni Clapés, hi afirma el següent: “El cicló pot arrasar una ciutat, però de cap manera no pot dessegellar una carta, desnuar aquest nus de fil”. Projectem aquesta sentència a la pandèmia que estem patint. És com un cicló que ha arribat inesperadament, que ha obert moltes preguntes i ha generat incerteses de tota mena. Ens fa por, i la por és un sentiment natural i inevitable amb el qual hem de saber parlar cara a cara. Aquests dies hem vist escoles i instituts que fan mans i mànigues per preparar l’acollida, sobretot la d’aquells que es troben en situacions més vulnerables. Hem de creure que s’està fent tan bé com es pot, com és el cas del món de la sanitat o el de les persones que treballen en feines essencials. Preparen l’arribada mentre reclamen els recursos que reduiran el risc de contagi, i ho fan convençuts que la presencialitat és un d’aquests fils que la pandèmia no pot desnuar. Ara aquest és el joc: hem de pensar que tothom farà el que convingui per guanyar la partida.

Però els centres educatius encara hauran de fer altres coses tant o més importants. La primera serà donar temps i espai perquè infants i joves puguin parlar sobre com estan vivint aquest temps tan estrany: potser serà una bona iniciativa que cada comunitat educativa reculli aquestes experiències per fer-ne una publicació. Caldrà també descobrir per quin motiu la pandèmia no ens ha castigat a tots de la mateixa manera i fins a quin punt es pot establir una relació entre nivell econòmic i estat de salut. En aquest cas, la pregunta que planarà és aquesta: fins a quin punt som o no una societat inclusiva? També s’haurà de constatar que la ciència, el saber científic, reclama el seu temps, avança per camins diversos i no sempre arriba a determinar el mateix, cosa que fa que la incertesa s’accentuï encara més.

Tres àmbits, per tant, per conduir la recerca a les aules, al nivell que sigui possible: l’àmbit personal, el social i el científic. Aprofundir-hi ajudarà a construir nous coneixements, perquè els centres educatius hauran de modificar maneres de fer, estratègies, agrupaments, etc., però no poden deixar que la pandèmia ho arrossegui tot, com de manera sàvia deixa entendre Valéry.

stats