Sèries
Criatures  /  Infància 30/09/2022

Tres sèries infantils amb protagonistes singulars

L’auge de les plataformes i la necessitat de generar nous continguts han obert la porta a incloure la diversitat a les sèries de televisió

4 min
criatures 1 octubre pag 8 Oci. Pablo BBC

BarcelonaLa representació de la diversitat a la ficció audiovisual està vivint un moment ric en propostes, principalment a causa de l’auge de les plataformes d’emissió en streaming i a la necessitat que tenen de dotar-se de continguts que atreguin nous públics. Els últims anys han aparegut sèries que han inclòs personatges amb diversitat de tota mena: funcional, cultural, de gènere... D’alguna manera, les ficcions que arriben actualment a les nostres pantalles s’acosten una mica més a la realitat social d’un món que dista molt de ser homogeni i és segurament per això que capten un públic cada cop més ampli i divers.

Darrere d’aquest acostament a la diversitat de la indústria de l’audiovisual hi ha motivacions de diferent índole, inclosa l’econòmica, com correspon a qualsevol negoci, però és una oportunitat immillorable per fer visibles moltes realitats que fins ara només coneixien aquells que hi convivien directament.

En el cas de les persones amb diversitat funcional, les organitzacions que treballen per afavorir-ne la inclusió social saben que és imprescindible canviar la visió que en té la societat, sovint estereotipada, farcida de tòpics i prejudicis que no s’ajusten a la realitat dels col·lectius que defensen. En aquest sentit, és evident que les sèries de televisió són una eina potentíssima i de gran abast per remoure consciències i canviar mirades. Segurament, molta gent no triaria veure un documental sobre autisme, però sí que invertiria el seu temps d’oci en veure una sèrie d’entreteniment on aparegués un personatge amb aquesta condició.

Crear continguts des de l'experiència

Ara bé, per acostar-se d’una manera franca i acurada a la diversitat, per teixir històries autèntiques i personatges amb qui l’espectador pugui sentir-se identificat, cal incorporar als equips de producció audiovisual gent que conegui de primera mà la diversitat que s’està tractant. Tant és si la producció va dirigida a un públic infantil, jove o adult, si el principal objectiu és l’entreteniment o l’educació, si el personatge amb diversitat funcional és el protagonista principal de la sèrie o si hi té un paper secundari. El coneixement de primera mà serà el que permetrà crear personatges de ficció versemblants, amb la capacitat de traslladar la veritat d’aquests col·lectius diversos al teleespectador.

Els riscos de la ficció

Tanmateix, fer visible la diversitat a través de les sèries de televisió també comporta certs riscos, com el fet que l’espectador pugui confondre la realitat d’un determinat personatge amb la realitat de tot el col·lectiu que representa. Seria el cas del trastorn de l’espectre autista i de sèries com Atypical, The good doctor o Woo, una abogada extraordinaria, totes amb protagonistes que tenen capacitats excepcionals i que en cap cas exemplifiquen la realitat de la majoria de persones amb autisme. I és aquí on hem de saber distingir entre ficció i realitat. Una realitat que sens dubte sempre serà més complexa i diversa, però que la ficció ens ofereix la possibilitat de comprendre una mica millor.

Tres exemples de personatges amb diversitat

Pablo

'Pablo'

És així com han treballat a la sèrie infantil de la BBC Pablo, escrita, protagonitzada i doblada per persones dins de l’espectre autista, on el protagonista principal és un nen de cinc anys amb aquesta condició. Una sèrie de contingut didàctic i enfocament innovador que presenta situacions quotidianes des del punt de vista d’un nen amb autisme i ens mostra la seva manera de percebre tot el que l’envolta. Una sèrie pensada per al públic infantil, però no només, perquè aconsegueix captar l’atenció dels adults per la manera com trasllada la forma de veure el món de les persones amb autisme, fent més comprensible el seu comportament.

El món de Pau

'El món de Pau'

Una altra sèrie d’animació estrenada aquest any i que té com a protagonista principal un nen de nou anys amb la síndrome Down és El món de Pau, que emeten À Punt i Clan i que ha comptat amb l’assessorament de la fundació Asindown. El guionista de la sèrie explicava en una entrevista a la Radiotelevisió Valenciana que durant l’escriptura dels guions va dedicar moltes hores a xerrar amb mares i pares, professors, terapeutes i, sobretot, criatures per retratar una realitat en què tot és possible, però a ritmes distints. També destacava la feina de doblatge i l’esforç per no caure en clixés, ja que no totes les persones amb la síndrome de Down parlen igual.

As we see it

'As we see it'

En la mateixa línia, As we see it, una sèrie feta als Estats Units en què es narren les peripècies de tres joves companys de pis amb trastorn de l’espectre autista, protagonitzada per actors amb TEA, també ha comptat amb el suport d’una entitat experta: Respectability, una ONG que treballa per generar un canvi sistèmic en la manera com la societat percep i valora les persones amb diversitat funcional i que, conscient del poder de comunicació del món audiovisual, ofereix des de fa anys un servei de consultoria dirigit específicament a la indústria de l’entreteniment.

stats