Amb ulls de joc
Infància07/09/2023

Els 'infants agenda'

Quan un infant juga sense supervisió adulta, passen una sèrie de coses que és impossible que es donin durant un entrenament o una activitat dirigida, perquè la seva atenció està en donar resposta a les propostes que fa l’adult

Què són els 'infants agenda'?

Són infants hiperocupats que, a més de l’escola, tenen un seguit d’activitats programades que poden incloure, però sense limitar-s'hi, classes extraescolars, esports, música, classes particulars i altres responsabilitats programades.

Cargando
No hay anuncios

Més enllà del debat de si és positiu o negatiu que estiguin tan ocupats, avui ens volem centrar en tot el que passa quan no els deixem temps lliure, sense intervenció ni direcció adultes.

El joc i la neurociència

Sergio Pellis, investigador de la Universitat de Lethbridge, al Canadà, ho defineix molt bé. “L’experiència del joc lliure canvia les connexions neuronals del còrtex prefrontal del cervell i són aquests canvis durant la infantesa els que ajuden a connectar neuronalment el centre del control executiu del cervell, que té un paper fonamental en la regulació de les emocions, en la capacitat per planificar i en la resolució de problemes; per tant, el joc és allò que prepara el cervell per a la vida, per a l’amor i també per a l’aprenentatge.”

Cargando
No hay anuncios

Les activitats lúdiques no són joc lliure

Quan un infant juga sense supervisió adulta, passen una sèrie de coses que és impossible que es donin durant un entrenament o una activitat dirigida, perquè la seva atenció està en donar resposta a les propostes que fa l’adult. Per tant:

Cargando
No hay anuncios
  • La seva actitud és passiva, està esperant que li diguin el que cal fer.
  • Les decisions que han de prendre estan dirigides en una direcció concreta.
  • No assumeixen que són responsables del seu possible avorriment.
  • Les interaccions amb els altres infants estan regulades per un adult.
  • En cas de conflicte, també acudeixen a la persona de referència.

Els infants, almenys fins als 8 anys, necessiten dedicar entre 1 i 2 hores al dia al joc lliure: ni pantalles, ni entrenadors, ni àrbitres ni regles externes.

Cargando
No hay anuncios

Conclusió

Responent a una demanda de les famílies, l’oferta d’activitats no para de créixer i està dirigida a infants cada cop més petits. Entenem que la promesa de preparar-los millor per al futur pugui ser temptadora i que a més ens ajuden a cobrir d’alguna manera els horaris adults, però ¿de veritat és tan difícil trobar un equilibri entre les nostres necessitats i desitjos i les seves necessitats de desenvolupament? Els psicòlegs, la ciència i nosaltres mateixes pensem que no, i està només en mans dels adults revertir una realitat que cada cop s’allunya més de les necessitats dels infants.