Amb ulls de joc
Criatures  /  Infància 24/11/2022

Estris de neteja infantils: existeixen les joguines Montessori?

El que va fer Maria Montessori van ser materials de treball separats per àrees, dissenyats de manera rigorosa i sota criteris força exigents

2 min
Material didàctic, en fusta, de l'empresa Bigjigs, especialitzada en joguines en fusta
  • Tipus de joguina: Estris de neteja infantils amb suport
  • Edat: De 3 a 7 anys
  • Possibilitats: Escombrar amb pal llarg i curt, recollir la brutícia i fregar amb estris adaptats a la seva mida dels infants
  • Metodologia/pedagogia: Vida pràctica de Maria Montessori

La setmana passada parlàvem de la moda de les joguines i que no existeixen joguines educatives . Ara volem fer un pas més: si algun nom s’ha explotat durant els últims anys en aquest sentit és el de Maria Montessori i pensem que cal saber què és un material Montessori i què no ho és.

Què són els materials Montessori?

Són propostes dissenyades per acompanyar “moments sensibles d’aprenentatge” de la vida d’un infant. Hi ha centenars de materials Montessori que acompanyen interessos diversos, que van des de cordar-se les sabates o els pantalons fins a dividir o fer arrels quadrades. La gran majoria d’aquests materials funcionen complementant-se entre si i requereixen una formació especifica per saber-los presentar als infants.

Alguns es poden fer servir de manera aïllada?

Sí, i els estris de neteja en són un bon exemple. Es tracta d’un conjunt que incorpora escombra, recollidor, pal de fregar i raspall. Són estris de qualitat, com ho serien els d’un adult, però fets a la seva mida i amb suport per poder endreçar-los amb autonomia. Pertanyen a l’àrea de vida pràctica de la metodologia Montessori que proposa que els infants disposin d’eines.

Com acompanyar el treball amb aquests materials?

Fixeu-vos que hem parlat de treball i no de joc. Ho hem fet expressament, perquè aquesta metodologia parla sempre de treball. Però nosaltres, si ens referim a la feina que fan els infants, pensem que no hi ha diferència entre jugar i treballar. Per a ells tot és el mateix. L’àrea de vida pràctica Montessori requereix un treball d’acompanyament profund i una formació específica. Cal confiar plenament en les capacitats de l’infant, donant-los espai per a l’error i per a l’autocorrecció, i un munt de coses més que són impossibles de resumir aquí.

Conclusió

Si feu una cerca per internet us sortiran milers de joguines definides com a Montessori. Això què vol dir? Doncs tot i res, perquè depèn absolutament del criteri i exigència de la botiga que les ofereixi. Podeu comprar o fabricar-vos els materials Montessori, però el més important és saber fer la feina d’acompanyament, i per a això calen formacions específiques. Això no vol dir que no pugueu tenir alguns materials a casa i fer-los servir de manera intuïtiva, però hem de tenir clar que un material aïllat, envoltat d’altres joguines que no tenen res a veure amb aquesta mirada, no poden fer miracles. La mirada ho canvia tot, perquè si sabem el que hi ha al darrere, els estris de neteja poden ser una joguina per se o poden ser un material per acompanyar amb qualitat i de forma real les ganes de col·laborar amb les feines de casa.

stats