Amb ulls de joc

Formes per fer composicions: una joguina pot fer que aprenguin a escriure?

Assegurar que una joguina és educativa i ensenya alguna cosa seria com dir que les sabates ensenyen a caminar

criatures 12 novembre 2022 . pag. 3 jujar i jugar
  • Tipus de joguina: conjunt de 77 formes de fusta tenyides que poden ser imantades o no, amb 15 corbes de dues alçades i 62 rectes de tres llargades.
  • Edat: a partir de 4 anys i fins als 10
  • Possibilitats: fer composicions i formes de tota mena, formar totes les lletres de l’alfabet i també els números.
  • Metodologia/pedagogia: cap en concret, però s’utilitza en totes.

Les joguines educatives estan de moda, però si ens aturem en la definició segurament ens farà mal a les orelles… ¿De debò que una joguina pot educar? Els materials de joc i les joguines són instruments que poden, a molt estirar i només si estan molt ben triats, acompanyar amb qualitat un interès que l’infant ja té per si mateix. Però en cap cas faran que s’interessin per una activitat per la qual no estan preparats. Potser els cridarà l’atenció una estona, però si l’interès no ve de dins, simplement no hi entraran.

Aprendre a escriure i a llegir

Forçar a escriure un infant abans que estigui preparat pot tenir conseqüències contràries a les que busquem: de rebuig, de frustració i d’afectació a l’autoestima, a més del que provoca al desenvolupament de la motricitat fina. Per sort, les escoles com les famílies ens acostem cada cop més a les necessitats de l’infant. Ho fem donant-los temps i espai per fer activitats com posar-se les sabates, construir, jugar amb plastilina, retallar... Són activitats bàsiques per preparar el cervell abans d’agafar un llapis.

Com els podem acompanyar en el procés?

Amb materials com aquest. Aquestes peces són la descomposició de l’alfabet, és a dir, un conjunt de formes rectes i corbes. No és el mateix acostar-se a construir una lletra veient tres pals que una forma sencera que cal reproduir. Les lletres i els números no són res més que rectes i corbes ajuntades, i això ens sembla el millor punt de partida.

Veure lletres i números a tot arreu

Si ens oblidem de la lletra en si i ens centrem en la forma, els infants comencen a veure lletres a tot arreu. Un arbre pot ser una i, la roda del cotxe una o i la lluna decreixent una c.

Conclusió

Tots sabem que els infants en algun moment acaben aprenent a llegir i a escriure. En una societat totalment alfabetitzada és pràcticament impossible no fer-ho. Però de vegades és molt difícil veure que altres infants ho fan i el teu encara no. Aleshores caiem en el parany d'intentar accelerar el procés al preu que sigui. Us imagineu que algú que us estima molt us força sense parar a pujar una muntanya i no hi esteu preparats? 

El procés de lectoescriptura és similar. Així que us convidem a relaxar-vos i donar temps perquè l’interès es desperti i l’aprenentatge els provoqui plaer i alegria. No hi ha cap estudi –i si alguna cosa hi ha al món són estudis– que demostri que un infant que comenci a llegir abans, llegirà més i millor que el que comenci més tard.

stats