A.F.

La canalla s'ha de quedar a casa? Que jugui!

Propostes per si la canalla s'ha de quedar a casa a conseqüència de la Covid-19

Activitats per poder mantenir la canalla ocupada a casa / GETTY Zoom

La incidència de la Covid-19 està afectant múltiples facetes de la vida quotidiana, i en alguns indrets, com Madrid i la Rioja, fins i tot ha comportat la suspensió temporal de l'activitat educativa en tots els centres d'ensenyament. Això obliga les famílies a fer mans i mànigues per afrontar el fet que els nens han de passar moltes hores a casa. La mestra Pilu Hernández Dopico, d'El pupitre de Pilu, proposa 5 activitats molt divertides perquè la canalla estigui entretinguda i, alhora, continuï aprenent:

  • Ordena el conte: Poden dividir un conte en diferents vinyetes, i ordenar-les per construir una nova història. Per a això, els facilitarem prèviament un llistat de preguntes com ara: "Què faries tu si...?" o "Què hauria passat si...?" D'aquesta manera desenvoluparan la seva imaginació i treballaran el vocabulari i el llenguatge dirigit.
  • Què li ha passat a...?: Es treballa a través d'una imatge on hi hagi un dibuix d'una situació real en la qual estigui passant alguna cosa. Per exemple: a una nena se li trenca el vestit, un nen passa corrent i trenca un gerro... Amb aquesta activitat intentem treballar l'expressió oral, perquè mitjançant preguntes puguem mantenir una conversa en la qual han d'expressar allò que observen i quina solució hi posarien. Les seves respostes poden ser molt divertides!
  • Qui s'ha colat a la imatge? Preparem una làmina on hi ha alguna cosa que no concorda amb la resta d'elements de la imatge. Els nens hauran de detectar l'absurd i trobar aquell element que no hauria de ser-hi, identificar-lo i explicar per què no hi hauria de ser.
  • Fomentem jocs tradicionals o de taula com el Veig Veig, les paraules encadenades, el parxís, l'oca, el Monopoli, el Tabú, l'Scattergories,etc. Fem que descobreixin els jocs de tota la vida!
  • Ensenyem-los a cuinar. Fem receptes que podem ajustar a l'edat de cada infant en funció de les seves habilitats. Des d'una amanida fins a entrepans o una exquisida lassanya. Iniciar-los en les tasques de la llar també és una classe d'autonomia interessant.

Aquests dies de menys sortides també poden ser una bona oportunitat per fomentar la creativitat de la canalla amb activitats que no impliquin que estiguin tot el dia enganxats a les tauletes i els aparells digitals. Des d'El pupitre de Pilu, la mestra proposa:

  • Tenir a mà un 'kit de supervivència'. Témperes fluorescents, ceres, plastilina, pintures, retoladors, goma Eva, cartolines, tisores, cola, paper xarol, cartrons d'ous i de llet, capses de cartró i de sabates, etc. Amb tot això estareu preparats per deixar volar la imaginació: pintar les caixes d'ous, fer una caseta, decorar-la amb témperes fluorescents i apagar la llum... Hi ha mil i una opcions!
  • Fem teatre. Les dramatitzacions són una de les millors propostes per a nens. Per exemple, es poden aprofitar els àpats per inventar situacions: som en un restaurant amb clients i cambrers, anem al mercat a comprar per fer el dinar, etc. O podem jugar a metges i aprofitar per explicar-los coses del coronavirus perquè sàpiguen què passa i ho visquin amb tranquil·litat. En definitiva, activitats que promouen el joc simbòlic.
  • Ens relaxem. I per tenir també estones de relaxació, podeu aprofitar per fer ampolles i pots sensorials, que relaxen molt. La Meritxell Almirall ens va explicar al seu blog com fer aquests pots de la calma. Ho podeu recuperar aquí