Escola05/01/2019

Terrassada en defensa de la filosofia

450 joves vallesans van celebrar a Terrassa una matinal filosòfica per posar en valor el potencial de l’assignatura

Esther Escolán
i Esther Escolán

La matinal filosòfica, en què van participar alumnes de sis instituts -cinc de terrassencs i un de sabadellenc- va ser la primera de les culminacions públiques d’un treball que va arrencar fa un any. En concret, la iniciativa va començar a rodar el setembre de 2017, quan el grup de treball de professorat de filosofia del Vallès Occidental va prendre forma. Es tracta d’una xarxa de professors de filosofia de secundària que té un doble objectiu: difondre i coordinar iniciatives pedagògiques a l’entorn de la filosofia i reivindicar la seva permanència a l’ensenyament i a la fase comuna de la selectivitat. Amb aquesta finalitat, es van constituir com a grup ADHOC del Vallès Occidental, que, a la vegada, forma part del Grup de Didàctica de la Filosofia de l’Institut d’Estudis Catalans.

A la xarxa, tal com assenyala Maria Verdaguer, portaveu d’ADHOC al Vallès Occidental, hi ha 27 instituts de Sabadell, Terrassa, Matadepera, Vacarisses, Barberà del Vallès i Cerdanyola. Sis van ser els que van posar cara i ulls a la reivindicació portant-la al carrer. Van ser els INS Can Roca, Copèrnic, Blanxart, Montserrat Roig i Terrassa, de la mateixa ciutat de Terrassa, i l’INS Joan Oliver, de Sabadell, que en total van aplegar més de 450 alumnes.

Cargando
No hay anuncios

Abans de celebrar la Terrassada, però, va tocar preparar-la. Els encarregats de fer-ho van ser els mateixos alumnes, que durant el curs 2017-18 van treballar diferents corrents ètics. “Després van fer servir aquests coneixements per buscar localitzacions al voltant dels instituts que reflectissin les seves reflexions. Van fotografiar-les, les va georeferenciar i van escriure aforismes per acompanyar-les”, explica Verdaguer. Quan li preguntem sobre com van aconseguir involucrar els joves, la docent explica que, a més d’incloure l’activitat al currículum de la matèria, “els alumnes s’engresquen fàcilment quan les propostes connecten amb les seves inquietuds”.

REFLEXIÓ SERENA

Quan li preguntem què aporta la filosofia com a matèria, Verdaguer insta “a preguntar-se, ara més que mai, què no aporta la filosofia”. Per a ella, a través de la filosofia “promovem qüestionar valors i prejudicis, anar més enllà de la immediatesa i fomentem la lectura crítica, i treballem l’expressió oral i escrita perquè sigui curosa i fluida”. “En definitiva -prossegueix-, ens agrada pensar que ajudem a recuperar l’escolta atenta i la reflexió serena”.

Cargando
No hay anuncios

Per a Verdaguer, “la filosofia sempre és significativa: la seva finalitat és aprendre a viure bé”. A més, prossegueix, “com a matèria és bàsicament competencial, per això sembla un contrasentit eliminar la matèria de la fase comuna ara que es fa tanta propaganda de competencialitat i transversalitat”, lamenta. En l’etapa de l’adolescència, la docent apunta que la filosofia “fa de contrapès als missatges superficials, fal·laços i de fàcil consum que impregnen la societat actual”, la qual cosa, sosté, “també serveix al llarg de la vida”.

VIURE LA FILOSOFIA

Un segon objectiu de la Terrassada, més lúdic, era portar la filosofia a la quotidianitat. “A classe vivim la filosofia i, al fer-la sortir al carrer, la compartim amb la resta de la ciutadania, un fet que pot ajudar a despertar i canalitzar anhels”, destaca Verdaguer. De fet, la cançó de l’activitat es titula 'Anhels ètics', la lletra de la qual també va treballar-se a l’aula, on han sortit alguns assajos que mostren la creativitat i profunditat del pensament dels alumnes que hi han participat.

Cargando
No hay anuncios

Una de les iniciatives que han permès traslladar la filosofia al carrer ha sigut l’exposició 'Mirades ètiques', inaugurada al final de la matinal, que presenta les fotografies finalistes fetes per l’alumnat en un entorn determinat i les reflexions ètiques que els suggereixen, una acció que ha tingut molt de ressò a les xarxes socials. L’exposició, que es va poder veure a la plaça Vella de Terrassa, actualment està viatjant pels diferents instituts que hi van participar i també estarà exposada a les biblioteques públiques de Terrassa. “L’activitat, per tant, segueix viva i, alhora, servirà de base pedagògica per a la Terrassada 2019”, conclou Verdaguer.

Què és el que més t’atrau de la filosofia com a disciplina?

  • Laia López - INS Can Roca. “És una matèria que no es pot tractar com les altres. No és com un problema que saps que només té una solució, sinó que cal l’especulació del professor i de la classe perquè funcioni, i això la fa especial. Cada classe de filosofia és com un conte, que pots entendre o no, però que et fa aprendre alguna cosa nova”.
  • Núria Altayó - INS Joan Oliver. “El que més m’atrau és l’evolució de la ment de l’ésser humà i com ha establert diferents maneres de pensar i viure la vida, cosa que ha donat pas a diferents visions del món, totes igual de vàlides”.
  • Lucas Pérez - INS Can Roca. “M’atrau per la diversitat de temàtiques que abraça i les implicacions que ha tingut al llarg de la història. També pel fet que continuï present, tant explícitament com implícitament, en pel·lícules, videojocs, sèries i llibres, i per la seva capacitat de relacionar i raonar a través del discurs lògic que proporciona”.
  • Marina Durán - INS Joan Oliver. “El que més m’atrau de la filosofia es la història, ja que gràcies a la filosofia en l’antiguitat hem pogut descobrir i plantejar coses que potser ara no sabríem. Per exemple, gràcies a Aristòtil la filosofia va donar lloc a la ciència i a l’experimentació que ha derivat fins als nostres dies”.
  • David Lira - INS Joan Oliver. “El que més m’atrau és plantejar-se preguntes que mai abans podria haver pensat i trobar-hi una resposta, tot i que fer-ho pot ser molt difícil”.