Criatures 18/05/2021

El programa Art i Escola arriba als 10 anys

L'ACVic dona el tret de sortida a l’exposició de la 10a edició d’Art i Escola

2 min
Imatge de l'exposició del programa 'Art i Escola' d'aquest any, dedicat al joc

 L'ACVic, Centre d'Arts Contemporànies de Vic, va inaugurar la setmana passada tres noves exposicions: Art + Escola + Joc, realitzada conjuntament amb el Centre de Recursos Pedagògics d'Osona, a partir dels projectes que s’han dut a terme en el marc de la desena edició d’Art i Escola entorn del concepte joc; 70 metres, del ceramista Roger Coll; i Relats fotogràfics, a càrrec del fotoperiodista Albert Llimós i l’escriptor Gerard Guix.

Els treballs seleccionats per a la mostra Art + Escola + Joc, realitzats per alumnes de diversos centres educatius, són molt heterogenis. Inclouen des de La pissarra de l'artista (Institut de Tona), una estructura rectangular que convida el públic a acabar les frases "La vida serveix per..." i "El que més desitjo és...", que es va muntar durant la inauguració, fins a jocs de tota mena i estils: un tauler d'escacs amb totes les peces que remet a l'Edat Mitjana (Institut La Plana, Vic); jocs clàssics per relacionar les matemàtiques i l'art contemporani (Escola Andersen de Vic); per conèixer cultures (Col·legi La Salle, Manlleu); o bé jocs oblidats (Escola Mestre Andreu, Sant Joan de les Abadesses). També n'hi ha hagut que plantegen una lectura crítica de la realitat a partir de l'acció de jugar (Institut de Gurb) o, fins i tot, utilitzen el joc per lluitar contra els estereotips de gènere (Col·legi El Roser, Sant Julià de Vilatorta i Col·legi Vedruna Escorial de Vic). Els treballs s'han creat fent servir tota mena de tècniques artístiques i creatives, des del vídeo fins a l'acció performativa, el dibuix, la pintura, la música, etc. 

La mostra, que ha anat a cura de l'artista i professor Toni Garcia i es podrà veure fins al 24 de juliol, s’emmarca en el programa d’activitats per celebrar el desè aniversari d’Art i Escola. En aquesta línia, també s'ha organitzat una exposició col·lectiva que, amb el nom de Complicitats. 10 anys d'Art i Escola i a cura de Miquel Bardagil, recull una obra de deu artistes de renom que reflexionen sobre les temàtiques que ha abordat el programa Art i Escola i que es podrà visitar del 21 de maig fins al 27 de juny al Temple Romà de Vic. A més, també s’ha fet una publicació que recull la trajectòria del projecte artístic i educatiu, amb les visions de diverses persones implicades.

Els alumnes dels diferents centres han experimentat amb la pintura, la fotografia, l’acció performativa, el vídeo, i han reflexionat sobre la importància de compartir que ofereix l’acció de jugar. Fent propostes artístiques, que van des de la creació de jocs inventats, una acció expressiva amb pintura o la recerca de jocs tradicionals que es conserven a la memòria de la família, fins a propostes lúdiques i participatives per als visitants de l’exposició.

En qualsevol de les seves expressions, ja sigui al museu, al teatre, o al carrer, l’art aprofita, durant tot el procés creatiu, els recursos que li ofereix el joc, particularment a l’inici, quan la peça encara només és un propòsit. En aquest punt l’artista planteja idees espontàniament, fins i tot esbojarradament, que li permeten imaginar l’impossible i així esdevenen un recurs essencial per apartar momentàniament la tècnica i acostar-se una mica més a les emocions. I és que les joguines són objectes amb una gran càrrega simbòlica que ens desperten emocions latents.

stats