Fer ombra al pati amb materials reciclats
L’Escola Rius i Taulet aposta per acostar l’arquitectura sostenible als alumnes
BarcelonaDe la mateixa manera que a l’escola s’ensenya com és el cos humà per dins o com estan formats els oceans, no hi ha motiu pel qual els alumnes no sàpiguen com llegir un plànol d’un habitatge i la seva orientació solar. O fins i tot com està construït i quins materials s'hi poden utilitzar. Una mica seguint aquesta filosofia, centres educatius com l’Escola Rius i Taulet, situada al barri de Gràcia de Barcelona i que forma part del projecte Magnet, han decidit apostar per l’arquitectura com a eix transversal en la seva pedagogia. Un dels primers projectes que s’han fet en aquest programa, que es preveu que duri quatre anys, és un taller de construcció amb materials econòmics, com el bambú, la fusta reciclada i el cartó. L’objectiu? Que els alumnes prenguin consciència de la importància dels materials i el respecte al medi ambient, alhora que participen activament en la manipulació i creació de les construccions.
El taller en qüestió, que es va fer el 12 de juny, va ser dirigit pels alumnes de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de l’assignatura de tecnologies de baix cost, que al pati de l’escola van barrejar alumnes d’entre I3 i sisè de primària per treballar amb els materials reciclats i naturals. Qui també hi era present era Sandra Bestraten, presidenta de la demarcació de Barcelona del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) i professora dels estudiants d’arquitectura que impartien el taller.
"L’exercici consistia a aconseguir fer ombres al pati de l’escola a partir de diferents materials amb recursos baixos, sense haver de gastar diners, com caixes i tubs de cartó, canyes de la vora del riu, vímet o fusta reciclada de palets", explica Bestraten. A partir d’aquí, els alumnes aprenien primer a fer plànols i maquetes petites, que progressivament feien més grans fins a pràcticament cabre-hi a dins. "Quan van poder entrar a l’interior de la maqueta van poder entendre i viure de primera mà el concepte de les percepcions", continua la presidenta del COAC.
Aprendre de manera immersiva
Durant el taller també es va treballar molt amb la geometria i les diferents opcions a l’hora d’unir les peces de manera enginyosa: unint canyes amb pilotes de pàdel o residus de mànegues. "Es tracta d’aprendre a construir de la manera més fàcil i senzilla possible", apunta Bestraten, que va poder observar com alumnes d’edats molt diverses podien resoldre bé tots els passos. "La creativitat s’aprèn experimentant, no assegut en una cadira escoltant, i això és important en totes les professions", continua la professora. Per a ella, els tallers han de ser com més immersius i experimentals millor: "És la manera d’aprendre a resoldre problemes i incorporar més solucions i variables al que va sorgint".
Per la seva banda, Nieves Larraz, directora de l’Escola Rius i Taulet, s’ha mostrat molt satisfeta pel resultat del taller: "Els infants en van gaudir molt perquè no estan acostumats a treballar amb material reutilitzable i de baix cost com les canyes o el cartó, i això els va estimular la imaginació i la creativitat". Tot plegat, sense deixar de banda que durant la jornada també es van valorar qüestions com la reutilització, el respecte al medi, l’educació sostenible i la participació i col·laboració entre tots. "M’agradaria repetir-ho l’any vinent i que també hi poguessin participar les famílies", conclou.
L'Escola Rius i Taulet ha engegat aquest curs que ara s'acaba aquest projecte per promoure l'arquitectura en aliança amb el Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC). L'escola forma part del programa Magnet, aliances per a l'èxit educatiu, que aplega 47 centres educatius de tot Catalunya. Un total de 10.000 alumnes de primària i secundària han realitzat tallers d'arquitectura gràcies al programa Arquitectura a les Aules del COAC.