Oci

Quan no és el mateix anar al teatre amb els pares que amb els mestres

Les funcions de teatre per a escoles són experiències més lliures, expansives i desacomplexades

Espectacle infantil "Numa" de la companyia Teatre Nu, durant una funció escolar al Teatre Lliure de Barcelona.
10/12/2025
3 min

BarcelonaLa classe de les Llimones i la classe de les Maduixes d’una escola de Barcelona agafen posició en uns bancs col·locats al mateix escenari. Mestres i acompanyants els demanen silenci i ordre perquè la funció està a punt de començar. "No piqueu de peus". "Ara començarà", "Estigueu atents". "Xxt. Fem silenci, si us plau". Davant seu comença un espectacle de putxinel·lis senzill i tendre, amb música en directe, una il·luminació cuidada i una escenografia detallista que els fa viatjar en un univers totalment nou: la vida del Numa i el conill de drap que li regala la seva mare i amb qui viu tot d’aventures imaginàries.

L’espontaneïtat venç qualsevol contenció. Alguns s’aixequen per acostar-se a l’escena. D’altres piquen de mans. D’altres expressen emoció. I, sobretot, responen al que veuen i entenen. “El Numa”. “Què hi deu haver a dins?”. “Un conill, un conill". “Un regal.” En els quaranta-cinc minuts que dura la funció, se senten reaccions de tota mena, però mai no són les mateixes. Així ho viuen en Pau, la Laia i la Mireia, els artistes que porten Numa al Teatre Lliure i que han comprovat que cap passi és igual. Les reaccions depenen del públic, de les edats i també, dels seus acompanyants. No és el mateix anar amb els pares, que amb la classe. “Amb les famílies potser la funció és més tranquil·la i és més fàcil que estiguin quiets, però venir amb l’escola els dona la llibertat de captar i entendre el que volen”, coincideixen els tres actors. “Amb l’escola connecten més”, afegeixen, conscients que en el seu cas, que la història sigui real i propera, també ajuda a captar l’atenció dels més petits.

Des del Teatre Lliure, corroboren aquesta tesi i aquesta tardor ho han pogut comprovar amb més d’una de les propostes que han portat a escena. La responsable del programa educatiu del Teatre Lliure, Alícia Gorina, creu que les funcions escolars són “més expansives, lliures i desacomplexades” que amb les famílies, on la mirada de l’adult i un entorn més desconegut sembla que pot condicionar els petits la manera de connectar amb l’espectacle. 

Sigui perquè han preparat la sessió a l’aula –el teatre dona pautes per poder situar els infants–, sigui perquè hi ha complicitat amb la resta d’espectadors –són amics i companys i no hi ha vergonyes sinó confiança– o sigui perquè la mirada no està tan dirigida –no tenen el pare o la mare fent-los fixar en els detalls que a ells els semblen interessants– la veritat és que el públic infantil amb l’escola o amb la família és i reacciona ben diferent. “Amb l’escola l’infant es fixa en el que ell vol, és més autònom i ho ha de fer per ell mateix”, diu Gorina, que ho veu com una part de l’aprenentatge que s’adquireix anant al teatre. 

Més centrats, menys dispersos i concentrats

A Numa, l’entorn i l’embolcall de la funció ha reduït les revolucions dels espectadors, però no totes les obres aconsegueixen el mateix resultat. Les que demanen encara més participació, fan sortir nens i nenes més actius, i les que són més abstractes, potser més pensatius. Però el que sí que aconsegueix de manera més universal el teatre és que surtin “més centrats i concentrats i menys dispersos”. Gorina creu que el fet d’haver hagut d’estar atents durant una bona estona, seguin estímuls concrets i havent-los d’entendre ajuda a produir aquesta reacció en els més petits. 

Nens petits mirant una obra de teatre
Alumnes a les butaques per veure una obra de teatre
I després de la funció…

Amb una programació que prioritza els projectes d’autoria, igual que fan amb la programació per a adults, des del Teatre Lliure elaboren un dossier pedagògic per poder fer feina a l’aula abans d’anar a la funció i altres exercicis per continuar treballant l’obra quan tornen a l’escola. En aquest sentit, Gorina creu que són bones eines per construir “una mirada crítica als infants” que es complementen amb propostes més lúdiques que fomenten la pràctica teatral. Així, per exemple, per Numa es proposa inventar un amic imaginari, fer-ne un titella, posar-li nom i descriure’n i explicar-ne la personalitat i, també, fer exercicis d’ombres. I en una obra amb tanta importància de la música, el so i els efectes sonors, no hi pot faltar un treball en aquesta línia: que nens i nenes amb els ulls tancats puguin arribar a sentir sons que en el nostre dia a dia ens passin desapercebuts. 

Arribar a tothom

Les funcions escolars, a més, tenen un altre avantatge: permeten fer arribar el teatre a tothom, fins i tot als infants de famílies que no s’ho poden permetre o que no tenen el coneixement necessari per anar-hi. “L’accés a la cultura és un dret fonamental i l’escola té un cert deure de garantir que tots puguin tenir una experiència teatral”, assenyala Gorina, que descriu el teatre com una experiència “social i comunicativa” que tots han de saber “que existeix”.

stats