Escola

"Vull explicar les pallisses del Barça al Madrid"

Alumnes de vuit escoles de Barcelona aprenen a ser periodistes en una extraescolar que també busca millorar el seu nivell de català

Un dels nens que fan l'extraescolar de periodisme
03/12/2025
4 min

Barcelona"Quan Donald Trump tornava de la seva oració matinal i es dirigia cap al camp de golf, va relliscar amb una pilota. Just en el mateix moment un membre del seu personal de servei li donava una empenta a un altre, el qual va acabar caient sobre un tercer treballador que portava una safata on hi havia una copa de vi. La copa va caure a terra, es va trencar i un cristall va caure a l'ull de Donald Trump, que va morir dessagnat. Per què curiosament cap metge estava operatiu? [...]"

Aquest és un fragment d'una notícia òbviament inventada que ha escrit el Quim, de només 10 anys, i que ha titulat: "Donald Trump rellisca amb una pilota de golf i mor". El Quim estudia cinquè de primària i és un dels nens que fan l'extraescolar Petits periodistes a l'Escola Baixeras, a tocar la Via Laietana de Barcelona. L'activitat, que ha començat aquest curs i que està subvencionada pel departament de Política Lingüística de la Generalitat, l'organitza Fundesplai amb la col·laboració de l'ARA. En total es duu a terme en vuit centres escolars amb un gruix important d'alumnes nouvinguts d'entre 9 i 12 anys que volen conèixer la professió de periodista. Quatre de les escoles estan situades a Barcelona i les altres quatre a l'àrea metropolitana. "Tinc dues tipologies d'alumnat: els que tenen vocació de periodista i els que tenen dificultats amb la llengua catalana i el curs els ajuda a millorar l'escriptura i l'expressió oral", explica el monitor, Oriol Domingo, que és estudiant de quart de periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). "El que faig és adaptar les diferents activitats a tots els nivells", afegeix el monitor, que ja ha treballat en diferents mitjans locals i també imparteix aquesta extraescolar en tres centres més.

La classe d'extraescolar de 'Petits periodistes' a l'Escola Baixeras.

El Quim, el Guillem i el Lorenzo són del primer tipus d'alumnat. De fet, expliquen que fan una revista casolana de l'escola, de la qual ja han enllestit un parell de números, però que ara la tenen una "mica apartada". "Expliquem coses que passen al pati, a classe o als professors, també hi afegim algun còmic i passatemps", assegura el Guillem, que també estudia cinquè de primària. El que més li agrada d'aquesta professió és "buscar les idees per posar al diari" i les seccions de fotografia i música. En canvi, el Quim prefereix la maquetació i l'enquesta, que també han incorporat a la revista: "Jo dic la idea i després anem preguntant a l'hora del pati què en pensen els companys".

Avui els toca escriure una notícia sobre la basílica de Santa Maria del Pi de Barcelona. "Hem de posar la secció, el titular, el text, el peu de foto, l'autor de la notícia...", concreta la Irene, que prefereix veure les notícies per la televisió que llegir-les al diari. La classe va visitar la basílica la setmana passada i, a banda de prendre notes del que veien per poder escriure l'article, també van fer fotografies amb uns mòbils que els van subministrar per a l'ocasió per poder il·lustrar el text. Per facilitar-los la feina, el monitor també els dona un full amb informació sobre el temple, com per exemple detalls de la seva construcció.

El Quim, el Guillem i el Lorenzo, que mostren predilecció per les notícies de successos, han optat en aquesta ocasió per tornar a recórrer a la imaginació i explicar com el cap de la Mare de Déu cau sobre un visitant de l'església. Tots tres reconeixen que llegeixen pocs diaris. "Miro el diari El Raval i a casa de la meva àvia em diverteixo fent dibuixets amb retolador a les cares dels polítics que surten al diari que compra", diu.

El Mustafà, de nou anys, ha preferit deixar la imaginació de banda i fer una notícia més històrica sobre el temple. "El text és el que més em costa perquè he hagut d'escriure molt", reconeix, i afegeix que la fotografia que va fer va ser de la gran rosassa que hi ha a la façana.

Depenent del centre, l'activitat està prevista que duri de moment aquest primer trimestre escolar o tot el curs. La temàtica, més o menys comprimida en funció de la durada, és la mateixa. El primer bloc se centra en la premsa escrita passant per les notícies, entrevistes (que faran entre els companys) o la cobertura d'un esdeveniment. En el segon, la protagonista és la ràdio, on faran un taller de veus i crearan i gravaran un programa. I l'últim bloc serà per a la televisió, on aprendran com posar-se davant una càmera i també seguiran tots els passos per enregistrar un informatiu.

Un dels treballs que fan els nens a l'extraescolar és titular les notícies.

Avui a classe són onze alumnes i quan els preguntem si voldrien dedicar-se al periodisme la majoria no ho tenen massa clar. Només el Mustafà assegura que sí i que vol ser periodista esportiu d'un diari per explicar "les pallisses del Barça al Madrid". La Naïma, d'11 anys, en canvi, prefereix seguir un altre camí. "L'extraescolar m'està agradant i estic aprenent molt, però jo vull ser doctora", deixa clar.

El que sí que té més o menys clar aquest grup és quina és la notícia que els agradaria donar. Les dues que més es repeteixen són la fi d'alguna guerra o la victòria (generosa) del seu equip esportiu preferit.

Acaben la sessió d'avui amb un joc: un alumne ha de descobrir quina notícia s'ha inventat la resta de la classe fent preguntes en què les respostes només poden ser un o un no. De nou li ha tocat el rebre al president dels Estats Units. El titular era: "Trump mor ofegat en menjar-se una pelussa d'un gat".

stats