Criatures 19/05/2021

La importància de treballar les 'soft skills' a l'escola

El 85% de l'èxit professional es deu a l'adquisició primerenca de 'soft skills'

3 min
Una aula d'una escola catalana, en una imatge d'arxiu

Estudis com el de The future of jobs de la Universitat de Harvard confirmarien que el 85% de l'èxit professional es deu a l'adquisició primerenca d'habilitats interpersonals, sovint referides directament amb el terme anglès soft skills, fortament vinculades a l'àmbit social i emocional.

La creativitat, la persuasió, la col·laboració, la resiliència i la gestió del temps són algunes de les habilitats més demandades el 2021. Segons l'informe What workers want 2020 fet per la consultora de recursos humans Hays, 6 de cada 10 directius d'organitzacions considera que les habilitats interpersonals són més importants fins i tot que les habilitats tècniques en el desenvolupament professional.

En aquest sentit, desenvolupar soft skills des de jove es converteix en un element clau per a l'èxit futur. Així, per exemple, els infants de 5 a 9 anys que treballen la intel·ligència emocional en els centres educatius milloren les seves habilitats socials, com la generositat, l'empatia i la col·laboració, segons explica la Fundación Botín al 3r informe del pla d'avaluació psicològica del programa Educació Responsable.

L'educació, clau en el desenvolupament de les soft skills

Una de les dades que destaca l'informe de la Fundación Botín és l'impacte positiu generat en els menors de 9 anys que s'inicien en la pràctica de les competències socioemocionals en el col·legi, com és l'augment de la creativitat en un 15% i la millora de la gestió de l'estrès en un 20%.

Tan important com adquirir coneixements i aconseguir resultats acadèmics és la facultat de desenvolupar les habilitats socials tan necessàries per a un futur en canvi constant. En aquest sentit, l'educació juga un paper essencial des dels mateixos centres educatius, on l'ensenyament de les soft skills ja s'ha d'incloure de manera explícita dins el currículum educatiu. Com explica Kate Kelly, subdirectora de secundària de The British School of Barcelona (BSB), escola internacional, es creu "que cada alumne té un punt de partida únic, amb un caràcter i una actitud diferents. Per tant, és a través de l'experiència, la formació, la pràctica i l'esforç que podem ajudar cada alumne a desenvolupar les seves habilitats".

Així és com ho aplica The British School of Barcelona, que ofereix un currículum en el qual el desenvolupament de les soft skills cobra especial protagonisme dins del pla d'estudis perquè els alumnes estiguin preparats per a un futur ple de possibilitats.

Partint de 9 hàbits d'aprenentatge identificats, habilitats com la curiositat i la imaginació; l'organització i la socialització; l'atenció, la reflexió i el pensament crític; així com la determinació i el lideratge, s'ensenyen i es revisen explícitament en el col·legi des dels 3 fins als 18 anys. Aquests hàbits, que equivalen a les esmentades destreses de futur o soft skills, estan incorporades de manera intrínseca en tota l'activitat acadèmica i extraescolar, i els alumnes els apliquen i els adquireixen de manera conscient. L'objectiu és clar: preparar els joves perquè siguin capaços de gestionar la velocitat del canvi amb les habilitats socials, emocionals, cognitives i digitals necessàries per fer front als reptes de futur.

En paraules de Katie Monaghan, directora del nou campus BSB City que The British School of Barcelona obrirà al setembre a la capital, "fomentem els hàbits d'aprenentatge i les destreses per al futur necessaris perquè els alumnes desenvolupin la curiositat intel·lectual i aprenguin a ser independents. Aquest procés s'inicia amb els alumnes més petits, promovent la creativitat, la col·laboració, la comunicació i el pensament crític en tot moment. El nostre compromís per inculcar aquests hàbits d'aprenentatge és un fil conductor al llarg de tots els cicles, infantil, primària, secundària i batxillerat, i és una pràctica que veiem perdurar en l'edat adulta".

stats