Escola 10/05/2022

Un hort on es cultiven molt més que verdures

L’alumnat de 3r d’ESO de l’escola Thau de Barcelona va crear, el mes d’abril passat, un espai verd a l’Hospital Vall d’Hebron que els ha portat a fer vincles amb els pacients de les àrees de rehabilitació, dany cerebral i cremats

4 min
Els alumnes i els pacients s'encarreguen de tenir cura de l'hort

L’alumnat de 3r d’ESO de l’escola Thau de Barcelona sabia que anava a l’Hospital Vall d’Hebron aquest tercer trimestre a crear un hort per als pacients de les àrees de rehabilitació, dany cerebral i cremats, però no s’imaginaven que coneixerien unes persones que els han explicat històries que els serveixen per entendre la vida. I tot plegat sense deixar de plantar i collir verdures i hortalisses. Per als pacients, l’hort ha estat una finestra (verda) que els connecta amb la vida quotidiana, la que tenien i reprendran fora de l’hospital, fet que els ajuda a millorar la seva hospitalització.

“Valorem molt haver creat un hort a l’Hospital Vall d’Hebron perquè potenciem la natura, però l’experiència la destaco especialment per l’amistat que hem fet amb els pacients, que ens han explicat unes històries que mai no hauríem sabut si no haguéssim vingut”, explica l’alumne Pau Olivares amb entusiasme. Diu que a les visites que han fet a l’hospital, a l’hort, situat darrere de l’edifici de Rehabilitació, els pacients els han conscienciat de les situacions en què han de vigilar. “Ens han relatat com van tenir ells els accidents, i la seva experiència ens ha servit per anar amb compte, per vigilar”, afegeix l’alumne. Tot això sense oblidar que l’hort, que l’alumnat ha creat en un espai de trenta metres quadrats, ha aconseguit també, a la seva manera, “millorar la vida dels pacients”, assegura Olivares.

Els alumnes de l'escola Thau es van encarregar de fer els horts pas a pas.
Una experiència que els ha servit per conèixer les històries dels pacients que se'n beneficien.

Tot plegat va començar des de l’Escola Thau de Barcelona, que impulsava des de feia anys el projecte Fent Verd, del qual s’encarregava el professor Marcos Martínez, de la matèria d’Educació Física. “A casa meva teníem jardí i, des de petit, la meva família em va inculcar el valor d’estimar, admirar i respectar la natura, així que, com a professor, vaig voler transmetre-ho a l'alumnat”, explica Martínez. Des del projecte, professor i alumnes, des de P3 fins a 4t d’ESO, han anat impulsant diverses tasques dins i fora de l’escola, com per exemple un projecte al centre sociosanitari d’Esplugues de Llobregat, que depèn de l’Hospital Sant Joan de Déu. 

Justament aquesta activitat, que van difondre per les xarxes socials, la va conèixer una mare de l’escola que treballa a l’Hospital Vall d’Hebron, la Sira Franquero. “Ens va comentar que a l’hospital els agradaria crear un hort terapèutic, i que potser podríem treballar-hi junts”, recorda el professor, que afegeix que tot el que va passar després va anar molt de pressa, perquè hi va haver una entesa des del primer moment. “L’hospital ens va dir que el volien crear com una proposta de millora per als pacients, que ells mateixos havien proposat”.

Per a l’alumnat, suposava continuar amb el projecte Fent Verd. Així doncs, el mes d’abril passat, en un espai situat darrere de l’edifici de Rehabilitació de l’Hospital Vall d’Hebron, alumnes de 3r d’ESO i professors van començar a crear l’hort. El primer pas va ser manipular fustes perquè l’espai quedés ben limitat. “Ho vam fer amb fustes reciclades, provinents de palets, i amb les eines que tenim a l’escola i que l’alumnat sap fer anar, i l’experiència ja va començar molt bé, perquè els pacients van quedar sorpresos que els alumnes sabessin fer anar trepants, per exemple”, diu el professor Marcos Martínez.

La millor collita

La setmana següent va arribar el moment de plantar les verdures i hortalisses. “Com que vam saber que els pacients estan entre quatre i cinc setmanes hospitalitzats, vam decidir que plantaríem el que es pogués collir dins d’aquest període, com ara enciams, espinacs o maduixes”. I és així com han arribat al mes de maig, quan cada setmana, en grups rotatius, 10 alumnes de 3r d’ESO visiten l’hospital i s’encarreguen –juntament amb els pacients– de regar, treure herbes i collir fruits. “Aquesta setmana ens hem cuidat de l’heura, hi hem posat uns fils perquè la planta s’hi vagi enfilant”, diu el professor, que remarca que l’hort l’han pensat sempre des d’un principi “com un espai verd, molt verd”.

Els beneficis d'aquesta iniciativa per a pacients i alumnat s'estan mostrant infinits. A més dels que han difós els estudis sobre el contacte amb la natura, per a l’alumnat, per exemple, també hi ha el treball sensorial. “Manipulem la terra sense guants, perquè és la manera de notar-la a través de tots els sentits”. Per la seva banda, per als pacients anar a l’hort és una activitat que els ajuda a socialitzar, a fer vincle amb els professionals que els atenen i amb els alumnes que els visiten, els quals, per la seva banda, han d’aprendre a escoltar i respectar-los. “Per al professorat, el valor de saber estar i comportar-se amb altres persones és molt important, i a l’hospital, amb els pacients, ho han de practicar”, conclou Marcos Martínez.

stats