Criatures 14/06/2021

Estudiants de premi

La Fundació ”la Caixa” i la Fundació Carulla premien projectes d’estudiants catalans

4 min
Sis dels equips són de centres educatius de Barcelona i Girona seleccionats en la convocatòria EduCaixa Challenge 2021

En el marc dels premis EduCaixa Challenge 2021, la Fundació La Caixa ha premiat 19 projectes d’estudiants que posen al servei de la nova realitat postpandèmia una consciència social més gran. Fins a 985 equips d’estudiants de tot l’estat espanyol i Portugal van presentar a la convocatòria projectes i anàlisis basats en els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i vinculats a la nova realitat ocasionada pel covid-19, amb un enfocament comú i transversal: aportar valor a la societat empoderant-se com a agents per al canvi social. Sis dels equips guanyadors són de centres educatius de Barcelona i Girona, i han estat escollits entre els 95 equips d’ESO, batxillerat i FP de tot Espanya i Portugal seleccionats en la convocatòria EduCaixa Challenge 2021.

Aquest programa parteix de la metodologia d’aprenentatge basat en projectes i d’un treball cooperatiu, i posa a disposició dels estudiants una àmplia varietat de recursos digitals per facilitar la reflexió que els permeti desenvolupar els seus projectes. Hi ha quatre categories de Challenge a les quals s’han presentat els diferents treballs:

  1. Emprèn Challenge: projectes basats en els Objectius de Desenvolupament Sostenible que tinguin en compte la nova realitat postpandèmia.
  2. BigData Challenge: dibuix i anàlisi de la corba de contagis del covid-19 sobre la base de dades obertes.
  3. Be Critical Challenge: anàlisi de l’impacte del covid-19 en l’àmbit de la publicitat, de l’entreteniment o de les tecnoaddiccions.
  4. Steam Challenge: investigació sobre l’alimentació saludable en el context del covid-19.

D'entre tots els projectes presentats es van seleccionar 95 equips per participar en el campus virtual que es va celebrar la primera setmana de maig. Així, 355 estudiants i 78 professors, 131 dels quals catalans, van viure una experiència virtual de tres dies amb xerrades inspiradores, tallers i activitats lúdiques programades per a cada Challenge, amb l’objectiu de generar experiències d’aprenentatge vivencial i treball en equip, i ajudar-los a evolucionar i a millorar les seves anàlisis i els seus projectes.

Amb els Premis EduCaixa Challenge 2021, es propicia que les noves generacions d’estudiants siguin els agents de canvi social que el món necessita.

Els equips van millorar els projectes i van seguir entrenant les competències que requereix el món actual, com ara el treball en equip, la creativitat, el pensament crític i la comunicació, i van aprendre la rellevància especial que té el fet de dur-ho tot plegat a terme de manera remota. Totes aquestes habilitats van ser claus per culminar els projectes i els aprenentatges, i optar així a guanyar els premis que cada any ofereix EduCaixa en el marc dels Challenge.

Els guanyadors catalans
  • Emprèn Challenge Wormy Institut Eugeni d’Ors / Vilafranca del Penedès, Barcelona Creació d’una comunitat en línia per aprendre, compartir i reconèixer les bones accions i els hàbits sostenibles i ecològics.
  • BeCritical Challenge I a tu, què et diu l’ull crític? Col·legi Vedruna Carme Cardona / Cardona, Barcelona Anàlisi de la publicitat en temps de COVID.
  • BeCritical Challenge Analitzem les tecnoaddiccions Institut Ermessenda de Girona Animació que mostra les diferents tecnoaddiccions que hi pot haver i que algunes persones no són capaces de reconèixer.
  • Steam Challenge Plasticovid-0 Col·legi Sagrada Família / Gavà, Barcelona Investigació sobre la causa de la mala gestió dels residus plàstics amb la incorporació dels que s’han generat en situació de pandèmia.
  • Steam Challenge COVID i cireres Col·legi Sant Gabriel / Viladecans, Barcelona Investigació sobre com la COVID i el període de confinament han afectat en el sector agrícola de les poblacions de Sant Climent de Llobregat i Gavà.
  • Steam Challenge Com ha repercutit la situació de la COVID-19 en els nostres hàbits de consum Institut Vallvera / Salt, Girona Investigació sobre els canvis respecte de la demanda de menjar a domicili i si aquesta ha tingut una relació directa amb la pandèmia.

Abans de la pandèmia, els guanyadors optaven a viatges formatius a Silicon Valley, Boston o Nova York, segons el Challenge. L’any passat no van poder viatjar a causa del confinament, però aquesta vegada podran fer un viatge formatiu a Mallorca, en un espai segur i amb totes les mesures preventives necessàries. Es distribuiran per grups de trenta persones en tres expedicions diferents durant sis dies.

Premis Baldiri Reixac

D'altra banda, aquest diumenge s’ha celebrat la festa d’entrega de la 43a edició dels premis Baldiri Reixac al Museu de la Vida Rural de l’Espluga de Francolí. Enguany, especialment, s’han reconegut els centres educatius resilients que han aprofitat aquest moment de crisi sanitària i social per qüestionar-se i convertir aquesta situació crítica en una oportunitat de millora. Centres educatius decidits que hagin fet apostes valentes i de futur, amb projectes que estableixin noves maneres de fer, que arribin per quedar-se i per transformar l’educació a través de l’art i la cultura.

En aquest sentit, en la categoria de Premi Baldiri Connexions es premien idees de col·laboració entre els centres educatius i entitats cultuals per cocrear un projecte educatiu amb les arts com a fil conductor. Els set projectes premiats rebran una dotació de 4.000 € cadascun, a més de la participació en un programa formatiu i l’acompanyament d’un mentor. Entre les iniciatives reconegudes hi ha el projecte Escola en residència, de l'Institut Miquel Tarradell, de Barcelona, i el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB); el projecte Metre i mig de distància, de l'Institut Ca n’Oriac, de Sabadell, i Rialles espectacles infantils juvenils; i Cerç de circ, projecte de l'Escola Cèsar Martinell, del Pinell de Brai, i l'Escola de Teatre i circ d’Amposta. 

La festa d’entrega de la 43a edició dels premis Baldiri Reixac es va fer al Museu de la Vida Rural de l’Espluga de Francolí.

En la categoria Baldiri Escoles, s'han reconegut set centres amb propostes transformadores, creatives i valentes que eduquen des de la cultura i les arts. El premi consisteix en una dotació de 3.000 € per centre. Els projectes guanyadors són el CEIP Port de Xàbia, a Xàbia (País Valencià); l'Institut Bitàcola, a Barberà del Vallès; l'Escola Pereanton, de Granollers; l'Escola Malagrida, d'Olot; l'Institut Moisès Broggi, de Barcelona; l'Escola Rubén Darío, també de Barcelona, i l'Escola de Bordils.

És evident que la pandèmia ha afectat tota la societat, però la comunitat educativa ha hagut de fer front, amb resiliència i esforç, al gran repte d’adaptar l’ensenyança a les noves mesures sanitàries. És per això que les bases de convocatòria dels Baldiri 2020-21 van fer especial atenció, donant més puntuació, a projectes que milloressin l’experiència d’aprenentatge mitjançant llenguatges artístics i combatent els efectes provocats pel covid. D’aquesta manera, en la categoria de Baldiri Experiències, entre els projectes guardonats s'hi compten Fem teatre en confinament!, de l'INS Maremar, del Masnou; Per què existeixen els refugiats?, de l'Escola Monsenyor Gibert, de Sant Fruitós de Bages, iTot anirà bé, del Conservatori i Escola de Música de Cervera.

Finalment, el centre guanyador del Premi Joan Triadú ha sigut per a l’Escola Cooperativa El Puig, d’Esparreguera, en reconeixement a una trajectòria de més de cinquanta anys d’una labor educativa coherent i ben fonamentada, que ha consolidat la fortalesa d’un projecte lingüístic sòlid, que treballa per reforçar el paper del català com a llengua de referència dins i fora de la comunitat educativa, i per la recerca contínua de la qualitat i el compromís amb la llengua i la cultura catalanes.

stats