La Berta és una nena que es veu forçada a marxar de casa i a canviar de ciutat a causa de la destrucció de l’entorn de l’indret on viu amb la seva família. Quan s’instal·la al nou lloc on viurà a partir d’ara, coneix l’Anna, una nena de la seva edat a qui aviat desnonaran de casa seva i també haurà de marxar. Totes dues són les protagonistes del conte il·lustrat que encapçala el projecte Desplaçades, una iniciativa per fer arribar una proposta de reflexió i conscienciació del fet migratori i l’emergència habitacional a escoles, corals i moviments educatius de lleure de Catalunya.
La iniciativa sorgeix de l’associació Iurta, i es basa en relacionar els desplaçaments que es produeixen a diferents escales i en connectar, a través d’experiències basades en fets reals, fenòmens com el refugi, l’asil, les migracions, l’emergència habitacional, el racisme i els conflictes ambientals, que són situacions ben presents en els diferents contextos escolars actuals.
Desplaçades s’estructura en tres parts: un conte il·lustrat, a partir del qual els infants coneixen la història de la Berta i de l’Anna; una proposta artística i didàctica que ofereix material pedagògic per treballar les diferents temàtiques que apareixen reflectides a la història –el racisme, el dol migratori, dels drets humans, l’amistat– a través de la reflexió individual i compartida; i una cantata que, a través d’un seguit de cançons que també expliquen la història de la Berta i l’Anna, permetrà als infants transmetre i compartir tot el que han après i treballat a l’aula mitjançant la celebració d’un o més concerts.
“La idea és que nosaltres oferim tot aquest material a les escoles perquè puguin treballar aquest tema a l’aula, però que cadascú dugui a terme aquest procés com consideri oportú. És un projecte que es pot enfocar de maneres diferents en funció dels alumnes que hi hagi a l’aula i que es pot adaptar a la diversitat de cada grup”, explica Maria Clapés, mestra i membre de l’associació Iurta.
El projecte va dirigit a infants de 10 a 12 anys. “Hem triat aquest grup d’edat perquè pensem que el tipus de reflexió que volem generar recau molt en aquestes edats. A més, arriba en un moment molt oportú, especialment arran de la guerra que ha esclatat a Ucraïna, perquè els hem de donar respostes, no només sobre la guerra, sinó també sobre què vol dir deixar casa”, assenyala Clapés.
Així, entre les propostes didàctiques que planteja el projecte arran del conte il·lustrat, hi ha la de demanar als alumnes què s’emportarien en una motxilla si haguessin de marxar de casa, que fotografiïn allò que consideren que és casa seva per acabar convertint-ho en una exposició compartida o que expliquin què vol dir sentir-se part d’un grup a través d’una sèrie d’activitats d’expressió corporal.
“La part de la cantata també és un punt molt important del projecte Desplaçades, ja que la música connecta molt amb la part vivencial i emocional de les persones”. Clapés indica que a través d’aquest mitjà es reforça el missatge a transmetre i s’interpel·len els infants perquè no quedin al marge del que passa al seu voltant. La cantata la formen nou cançons creades pels músics Ignasi Caballé i Bernat Casares també a partir del conte de la Berta i l’Anna.
Cada escola que tiri endavant el projecte l’organitzarà a partir del treball previ que hagin desenvolupat amb els seus respectius alumnes; d’aquí que també hi hagi corals que s’hagin interessat en la iniciativa. “És un projecte que va néixer fa dos anys, durant el confinament dur. Ara ens estem centrant en fer el material que l’ha de desplegar, però seria fantàstic poder acompanyar després els centres en tot aquest procés o fer-ne també tallers dirigits al professorat. De moment, està tot molt obert. Ara estem començant a enregistrar el disc amb les cançons de la història de la Berta i l’Anna. Tenim dos cors que participaran en la gravació d’aquestes cançons i ens estem plantejant fer un concert per presentar Desplaçades a mestres i a altres professionals de l’educació que els pugui interessar perquè això arribi a les aules, que és el que volem. De moment, estem sorpresos per la bona acollida que té el projecte i el nombre de centres que s’han mostrat interessats en tirar-lo endavant a les seves aules”.
Actualment, una vintena de professionals de diferents àmbits treballen en el desenvolupament del projecte, però perquè es converteixi en una realitat, l’associació Iurta ha posat en marxa una campanya de micromecenatge que els permeti costejar la feina que han fet fins ara els músics i la que encara falta fer: arranjaments, gravar les cançons de la cantata i crear les partitures. La campanya de micromecenatge finalitza el 9 d’abril. “Nosaltres seguim endavant en tot. Tenim previst fer la presentació del projecte aquest estiu per engegar-lo a les escoles a partir del mes de setembre”, avança Clapés.