Fem matemàtiques, acceptes el repte?
Resoldre problemes de manera individual o per equips és la proposta de 'Fem Matemàtiques', un concurs per a alumnes de primària i d’ESO
Avui, 12 de maig, és el Dia Internacional de les Matemàtiques, un bon moment per parlar del projecte 'Fem Matemàtiques', una activitat que té la finalitat de contribuir a desenvolupar la competència matemàtica en tots els alumnes de sisè de primària i del primer cicle de l’ESO. Muntada com un concurs per fases, en què es competeix individualment i per equips, és una experiència que suma més de vint edicions i permet intercanviar experiències i compartir propostes fetes per professors d’arreu de Catalunya.
Aquesta iniciativa vol sensibilitzar la societat catalana de la necessitat de millorar l’educació en matemàtiques per afavorir el desenvolupament personal i la integració social dels ciutadans del futur: els nens i nenes d’avui.
Organitzada amb caràcter anual per la FEEMCAT -la Federació d’Entitats per a l’Ensenyament de les Matemàtiques a Catalunya- i amb el suport del departament d’Ensenyament, s’adreça a tots els alumnes dels centres escolars de Catalunya. El concurs s’organitza en tres fases: la primera es fa als centres apuntats (més de 200, amb 11.400 inscrits), on els alumnes han de resoldre tres problemes en grups de 3 o 4 com a màxim, i elaborar un informe. Els dos millors informes de cada curs s’envien a l’associació, formada per mestres voluntaris, que els corregeixen.
En la segona fase se celebra una competició en alguna de les escoles de les 5 associacions que formen part de FEEMCAT (l’ADMGi, l’Associació d’Ensenyants de Matemàtiques de les Comarques Gironines; l’Associació de Professors de Matemàtiques de les Comarques Meridionals; l’ABEAM-Associació de Barcelona per a l’Estudi i l’Aprenentatge de les Matemàtiques; l’APaMMs, l’Associació de Professors i Mestres de Matemàtiques, i LleiMat). També hi ha una prova individual, que premia els primers tres classificats, i gimcanes i proves d’equips, en què el repte és solucionar jocs de pensament o de lògica, fins a 10, que es puntuen segons cada prova. Per acabar, la tercera fase, la de la final, és una jornada matemàtica i lúdica amb els tres primers classificats de cada curs.
DE QUÈ ESTEM PARLANT?
Un exemple dels jocs de lògica per a grups de la segona fase és el següent. El Pau diu: “Vaig fer molts viatges. Tots van ser a París menys dos. Tots els que vaig fer van ser a Itàlia, menys dos. I tots van ser a Tahití, menys dos”. I aquí el repte: quants viatges va fer el Pau en total? O una prova feta a partir del joc Red7, un joc d’estratègia en què t’eliminen del torn si no guanyes. Té 49 cartes, 7 cartes numerades de l’1 al 7 de colors vermell, taronja, groc, verd, blau cel, blau i lila, cadascuna amb normes diferents, que comporten les eliminacions.
Per a Tuti Comalat, professora de matemàtiques de l’Escola Guinardó, 'Fem Matemàtiques' és un recurs molt útil per valdre-se’n a classe. Explica que “els jocs de càlcul o de lògica proposen problemes que ajuden a treballar continguts i processos que s’estan treballant al llarg del curs”, en el seu cas a sisè de primària, i és “una oportunitat molt bona per fer útils les matemàtiques des d’un vessant molt pràctic”. Conté incentius individuals o en grup per descobrir les infinites aplicacions de les matemàtiques a la vida real i aprendre a cooperar per un objectiu comú.
La setmana passada es va celebrar la tercera fase del concurs Fem Matemàtiques a Lleida, on van participar 70 nois i noies del conjunt de Catalunya. A la capital del Segrià, en una jornada organitzada per la federació LleiMat, es van fer les proves individuals i les proves d’equips a l’Institut Samuel Gili i Gaya, i el lliurament de premis i els jocs matemàtics es van fer a la Seu Vella.
Els valors de Fem Matemàtiques
- Potenciar el raonament matemàtic a través de la resolució de problemes.
- Fomentar la capacitat de comunicació i argumentació matemàtica presentant activitats per resoldre en equip i exigint l’elaboració d’informes detallats.
- Ajudar els nois i noies a adquirir seguretat i confiança en les seves capacitats per fer matemàtiques presentant-los activitats motivadores i que els suposin un repte.
- Mostrar als professors i professores activitats lligades a l’entorn i problemes adequats per treballar estratègies i desenvolupar actituds positives cap a aquesta disciplina.