L'estrella de l'aprenentatge musical al centre és el mòdul específic anomenat Dinàmiques Expressives, impartit per una especialista de música, expressió corporal i expressió emocional. Els dos eixos fonamentals d'aquest mòdul són, precisament, la música i el moviment com a recursos privilegiats per treballar la sensibilitat, la creativitat i l'expressió emocional i corporal. A més, les estratègies teatrals i dinàmiques de grup també hi són presents i afavoreixen el creixement en altres capacitats com les habilitats socials o lingüístiques.
Que no pari la música!
Una comprensió holística i transversal del seu aprenentatge és plena de beneficis
Més enllà de la classe de música, l'educació musical troba terrenys on créixer gairebé sense límits ni topalls de la mà de projectes com el de La Farga de Sant Cugat del Vallès. Des del centre defensen la màxima que no volen que la música depengui només de l'especialista, sinó que reivindiquen que l'educació musical juga un paper fonamental en la formació integral dels infants. Defensen aquest desplegament musical des del convenciment que la música amplia la seva capacitat de percepció auditiva, afavoreix l’expressió de sentiments i emocions, estimula la creativitat, els ajuda a gaudir de l’entorn sonor i de la cultura musical, i és també una eina per treballar el coneixement i domini corporal. "Fins i tot pot ser un instrument per millorar la timidesa o la capacitat de concentració i relaxació", reivindiquen des de l'escola. Però, en què consisteix aquesta música que no para?
L'escola defensa que la base fonamental de l'educació musical són l'audició, el cant, el ritme, l'expressió corporal, la creació, l'apreciació musical, l'exercitació amb instruments musicals. I destaquen un element, i és que entenen aquesta educació com a aspecte important per a totes les criatures, "no només per a aquells que semblen tenir una predisposició natural". És a dir, que tothom pot millorar les seves capacitats musicals, "especialment en aquestes edats". Per això, a parer seu, resulta important, tant a l’escola com a casa, preveure moments d’escolta musical, fer jocs, cantar amb els nens, jugar a improvisar melodies i tota mena d'activitats que impliquin la música i la seva estimulació. Per part seva, al centre també estan a l'aguait que la música envaeixi cada moment del seu dia a dia.
Audicions i banda sonora de les rutines
En concret, el seu projecte musical passa per la presència evident de música a l'aula, però també per una introducció de la música a les rutines, així com per audicions concretes. En el primer cas, a manera de banda sonora de les rutines diàries de l'escola, l'activitat musical al centre està present al llarg de tot el dia a través de cançons a l'aula que acompanyen els seus gestos diaris com recollir, canviar de tasca, sortir al pati o fer jocs amb els més petits. "Són rimes i ritmes que milloren la seva consciència fonològica", expliquen. D'aquesta manera la música es viu com una experiència total, i no com un contingut adscrit únicament a l'hora de música o a moments puntuals d'aprenentatge, sinó que la música passa a formar part del dia a dia de tota la comunitat educativa. Pel que fa a les audicions, se'n fan dues diàries, al matí i a la tarda, que segueixen una programació establerta i que ajuden l'escola a començar la franja del matí o la tarda "amb concentració i una actitud relaxada". Igualment, la música també està molt present a les festes populars que celebren. Així, per exemple, celebracions com la Castanyada, Santa Cecília, Nadal i Sant Jordi tenen un repertori bàsic que ajuda la comunitat escolar a mantenir les seves tradicions i a introduir-ne d’altres.
Una altra manera destacada de treballar l'educació musical que té el centre, no menys important, és obrir-se "de manera conscient" a la realitat sonora que envolta l'escola. En aquest sentit, detallen que es fixen especialment en els sons de l'escola, del carrer i de la natura. Aquesta sonoritat conscient no consisteix en cap altra cosa que activar una "escolta atenta" que busca, en conjunt, ajudar els alumnes a respectar i alhora gaudir de l'entorn sonor de l’escola, amb els seus propis trets diferencials.