La competència digital docent a debat

Fins fa poc, es feia èmfasi en la idea que la falta de competències digitals del professorat, almenys de la majoria, frenava la capacitació digital dels alumnes. En paraules d’Elisabet Marill, vicepresidenta del Clúster Edutech, “la situació se solucionarà de manera espontània amb el canvi generacional i, mentrestant, hi haurà una etapa en què les diferències entre escoles seran abismals en funció de l’estil de lideratge de l’escola i de la concepció que tingui -positiva, neutra o negativa- del moment històric que s’està vivint, que no és diferent només per les noves tecnologies, sinó també per la globalització, la necessitat de nous idiomes, etc.”

En aquest marc, segons Aitor Mensuro, director de Digital-Text, “la competència digital dels docents ha de seguir millorant, especialment en aspectes relacionats amb la comunicació, la informació i la personalització i gestió dels continguts”, un full de ruta que requereix l’interès personal i l’autoaprenentatge dels mateixos docents. Un punt que Jordi Carmona, director de l’Escola Garbí Pere Vergés d’Esplugues, veu clau. Els professors del centre, totalment autodidactes, es reuneixen cada dilluns a la tarda en les anomenades Pastilles TIC, unes sessions de 15 minuts en què tots comparteixen amb els companys els recursos, les aplis, els programes i les bones pràctiques que els semblen interessants. “Una pràctica que, com a resultat, dóna un volum d’informació i formació brutal a final de curs”, diu Carmona.