Blog | Trivium
30/11/2015

El mòbil, com i quan

Per: Anna Bayo

“Ara que ja sóc gran, m’agradaria tenir un mòbil”

Segurament moltes converses entre pares i fills que entren en l’adolescència comencen d’aquesta manera i giren al voltant d’aquestes eines tecnològiques que semblen imprescindibles per a molts joves i no tan joves.

Cargando
No hay anuncios

Molts el demanen com a regal estrella d’aniversari, i encapçala la llista de desitjos de Reis o és una recompensa per l’esforç acadèmic. Les excuses són múltiples, però la demanda és comuna: necessito un mòbil.

Vivim en una societat que porta els nois i les noies a tenir la necessitat, que pot acabar sent dependència, de tenir un smartphone. Però quan es converteix en una veritable necessitat? I com l’utilitzarem a partir de llavors perquè no passi a ser una dependència?

Cargando
No hay anuncios

QUAN?

En un moment en què l’ús de les tecnologies comença cada cop de manera més prematura, molts pares i mares es pregunten quina és la millor edat per comprar un telèfon propi als fills.

Cargando
No hay anuncios

Segons l’Institut Nacional d’Estadística, a Espanya, 3 de cada 5 nens a partir dels 10 anys ja tenen el seu propi dispositiu.

Seria agosarat afirmar quin és el moment o l’edat indicada o idònia. Molt sovint varia en funció de les dinàmiques i els valors familiars, però seria important relacionar l’ús del mòbil amb el moment vital en què els nois i noies comencen a ser independents i a tenir certa autonomia del cercle familiar. Per exemple, quan comencem a donar-los responsabilitats i fan coses pel seu compte, com tornar sols de l’escola a casa, quan poden començar a estudiar o fer els deures de manera més autònoma...

Cargando
No hay anuncios

També hem de tenir en compte que amb el pas de la Primària a la Secundària es comença a tenir un grup d’amistats més consolidat i profund i s’inicien xarxes de comunicació extraescolars que generen noves maneres de relacionar-se. Els grups de Whatsapp entre els companys de classe són una realitat que no podem obviar, i els joves volen sentir-se integrats i comunicats.

És important donar valor al fet de tenir aquesta eina i que els nois i les noies ho puguin vincular a cert grau de maduresa personal. Això pot facilitarla conscienciació que hem de fer com a pares i educadors per a un ús responsable i la reflexió sobre quines són les veritables necessitats de tenir mòbil; per exemple, poder estar comunicats amb els pares en un moment donat o poder contactar i interaccionar amb els companys i amics, sempre intentant que sigui de manera saludable.

Cargando
No hay anuncios

COM?

Un cop hem decidit que és un bon moment per regalar un smartphone hem de treballar perquè l’ús sigui l’adequat i hem d'intentar que la necessitat no derivi en dependència.

Cargando
No hay anuncios

Per educar en l’ús responsable es podrien establir pautes o normes que ens ajudaran a tenir cert control sobre la utilització que fan els nois i les noies de l’smartphone, com per exemple limitar-ne l’ús durant el temps lliure, que durant la nit el telèfon estigui apagat o establir horaris en què l’ús sigui més restringit, com és en el moment d’estudi o durant les hores en què es passa temps en comú amb la família, com l’hora de sopar, etc.

Pactar límits econòmics o portar un control de despeses amb el mòbil també ens ajudarà en aquest procés. Els nois i les noies han de ser conscients del que costa i l’esforç que pot comportar per als pares, per poder donar valor i educar en la responsabilitat.

Cargando
No hay anuncios

També hem de tenir en compte que els pares i els educadors som en moltes ocasions models de conducta per els adolescents, i en aquest cas hem de procurar donar exemples de bon ús. Si no volem que els nostres fills no puguin viure sense estar enganxats a la pantalla hem d’intentar no estar-ho tampoc nosaltres i respectar els temps d’ús que els proposem a ells.

És important no oblidar que l’ús dels telèfons mòbils pot comportar certs riscos. El fet que nois i noies tan joves estiguin tant en contacte amb les xarxes i compartint constantment tanta informació personal els pot fer més vulnerables a patir intromissions o al fet que es generin malentesos i conflictes entre ells.

Cargando
No hay anuncios

Hauríem d’establir diàlegs de comunicació amb els joves per intentar evitar-los. Un ús excessiu o inadequat pot comportar problemes d’ansietat, pèrdua de rutines o temps d’estudi i fins i tot problemes de son. El control patern i l’educació en una correcta utilització seran claus en aquest procés, sense oblidar intentar mantenir l’equilibri amb la privacitat del nostre fill/a.