Criatures 30/05/2016

Bla Bla Box, una app excel·lent per a la lectoescriptura!

3 min

Aquesta setmana hem provat Bla Bla Box, la nova proposta de Marbotic per treballar la lectoescriptura de forma gamificada i motivadora i ha estat tot un descobriment! Coneixia les apps de Marbotic des de fa mesos, encara que la seva nova app m'ha sorprès positivament. És la combinació perfecta d'eina intuïtiva, útil i accessible per a treballar la lectoescriptura des dels 3 als 8 anys, o en el cas d'alguns alumnes amb diversitat funcional, fins que els sigui necessària. Les lletres magnètiques són un recurs molt motivador i útil a l'aula per iniciar o reforçar el procés de la lectoescriptura, Bla Bla Box enriqueix aquest material amb algunes millores que avui us explicarem. Aquesta setmana l'hem pogut provar amb alguns dels nostres alumnes, i ho hem fet amb aquells amb capacitats especials ja que estem segurs que tot i ser una app generalista pot ser molt útil per a l'aula d'educació especial. Aquestes són algunes de les seves característiques:

* Entorn sense llenguatge oral ni escrit, intuïtiu 100% * Entorn senzill amb les icones necessaris, sense distractors. * Activitat oberta sense límit de temps ni d'intents. * Es poden treballar lletres, síl·labes, paraules o frases i així adaptar l'app al nivell de l'alumne, incrementant el nivell de dificultat a mesura que avanci. * Les lletres incorporen el seu so que sona a col·locar-les en la pissarra. El so és vocàlic el que permet treballar la consciència fonològica. * A mesura que es creen les paraules es van escoltant, un cop acabada es pot escoltar de nou totes les vegades es necessiti prement una línia blava que apareixerà sota i que va unint les lletres. * Conté un tutorial prement el signe d'interrogació a la pantalla i que mostra com desplaçar les lletres i crear paraules. * La mida de les lletres és variable i es canvia prement una icona, d'aquesta manera l'alumne pot escriure les lletres de la mida que prefereixi.

Doncs bé, la vam provar amb alguns alumnes de P-4 i P-5 i l'experiència va ser molt positiva. Els alumnes van ser escrivint els seus noms, alguns dels noms dels seus companys i finalment alguns objectes de classe o joguines. Vam poder comprovar que, en incrementar la motivació, augmenta la concentració i les ganes de crear més i més paraules. L'app permet a l'alumne anar construint el seu propi coneixement, amb l'ajuda guiada i la intervenció del professor milers d'activitats són possibles. Després de provar-la hem vist que les possibilitats de l'app són múltiples i que es poden realitzar infinitat d'activitats més enllà d'unir lletres. Algunes de les idees que hem tingut i que, quan puguem, posarem en pràctica són: * Dictat de lletres i paraules. * Dictat entre iguals, dos alumnes 1 dictant a l'altre i corregint. * Paraules equivocades, escriure una paraula amb un error i que l'alumne hagi de identificar-lo. * Endevinar les lletres que falten, col·locar algunes de les lletres d'una paraula i que l'alumne hagi de completar-la. * Frases desordenades, col·locar totes les paraules d'una frase i que l'alumne hagi de posar-les en ordre. * Paraules de més, col·locar totes les paraules d'una frase i que l'alumne hagi de posar-les en ordre i esborrar les paraules que sobrin. * Treball d'expressió oral, el professor posa diverses paraules i l'alumne ha de crear una frase a nivell oral que contingui alguna d'aquestes paraules o totes elles. https://www.youtube.com/watch?v=rUIvzhBqzv8 Aquestes són només algunes de les idees que se'ns van ocórrer, però segur que quan la proveu se us ocorreran mil idees més. L'aplicació es pot utilitzar amb un joc de lletres fungibles de fusta desenvolupades per Marbotic si es vol, és una opció interessant per poder ampliar més les possibilitats de l'app. Us animem a utilitzar-la en la vostra aula i gaudir de l'experiència.

stats