TRINITAT GILBERT

Jo, al setembre, faré música

Jo, al setembre, faré música / MANOLO GARCÍA Zoom

El Joan té 6 anys i ha omplert les hores lliures del curs que s'acaba amb dues activitats extraescolars. Natació, una tarda, de 17.30 a 18.30 h. I preesport de 14 h a 15 h a la mateixa escola. Les altres tardes les ha passat als gronxadors, amb els amics i el seu germà petit, el Lluc, de 3 anys. I també a casa, on els dos germans juguen de valent inventant-se històries amb els dinosaures i amb els animals (de joguina) que tant els agraden.

El Lluc no ha fet cap extraescolar perquè els pares consideren que és molt petit. I el Joan "n'ha fet poques, i potser el curs vinent en farà més", explica la mare, Cristina Serret. El cas és que els dos germans s'ho passen molt bé a casa jugant. I, el més important, la Cristina plega de treballar a les 16 h, cosa que li permet passar tota la tarda amb les criatures.

De tota manera, els pares del Joan i el Lluc mantenen el debat de les extraescolars. "Sabem que al Joan li agradaria fer alguna de les activitats que es fan a la mateixa escola, com ara judo", diuen la Cristina i el Carles, però la tarda que el Joan tenia natació arribaven a casa tardíssim i "només hi havia temps per sopar i dormir". I afirmen: "Ens sabia greu perquè sabem que a tots dos els agrada jugar amb les joguines de casa".

L'estira-i-arronsa acabarà l'any vinent amb una extraescolar més segura: l'anglès. I potser també música: "El Joan ens ha confessat més d'una vegada que li agradaria tocar la guitarra elèctrica". El petit de la casa, el Lluc, farà natació, una activitat extraescolar programada per la mateixa escola. "La considerem essencial", expliquen els pares.

Bones experiències

Sigui com sigui, la Cristina defensa que les criatures facin activitats extraescolars perquè ella mateixa en va fer unes quantes de petita i en manté molt bon record. "Havia fet bàsquet, judo, gimnàstica rítmica, ballet, francès, anglès", i el millor de tot era la quantitat d'amistats que coneixia mentre les feia, explica la Cristina. I també recorda "les sortides dels caps de setmana, tots junts, per competir contra altres equips, en el cas de les activitats esportives".

Sí, però amb mesura

En aquest sentit, els experts consultats, Carles Parellada, Montserrat Anton, Esther Garcia i Concepció Gotzens, són favorables a apuntar les criatures a activitats extraescolars, però sempre amb mesura. "Un mínim d'un o dos dies a la setmana els han de tenir lliures, sense res programat, perquè facin joc lliure al parc o a casa", diu el mestre i formador Carles Parellada.

La directora de l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Montserrat Anton, alerta sobre el perill d'exigir a les criatures que facin mil i una activitats extraescolars amb la voluntat "de convertir-los en un superman o superwoman del futur: que si llengües estrangeres, que si esport competitiu, que si gimnàstica extenuant, que si un virtuós de la música...", continua explicant Anton. Cal fixar uns límits perquè, com explica Montserrat Anton, a tot això s'hi afegeix la feina de l'escola, i amb tanta activitat i pressió "l'únic que s'aconsegueix és generar angoixa a les criatures".

En aquest sentit, la directora de l'Institut de Ciències de l'Educació de la UAB manté que "jugar, llegir, passejar, anar al parc, badar, també ha de formar part de la vida dels infants de manera quotidiana i, de vegades, amb el ritme d'extraescolars que imposen els pares, no sé si tenen temps de fer-ho", opina.

Ester Garcia, experta en educació emocional en l'àmbit educatiu i coordinadora del màster d'educació emocional i benestar de la Universitat de Barcelona (UB), apunta que les extraescolars són una oportunitat per desenvolupar les activitats més artístiques, que "no es treballen prou a l'escola", i per això és una bona opció apostar-hi en horari no lectiu. Ara bé, Garcia també recorda que el fet de jugar a casa o als gronxadors, el joc lliure i no pautat, "ajuda al desenvolupament intel·lectual de les criatures".

Aprenentatge lúdic

Per la seva banda, Concepció Gotzens, catedràtica de psicologia evolutiva i de l'educació de la Universitat de les Illes Balears, sosté que les extraescolars són "una bona font d'estimulació per a l'aprenentatge, perquè, a més, es fan de manera lúdica, i per tant, es tracta d'un tipus d'esforç diferent del que es fa en horari lectiu". Les precaucions que la catedràtica ressalta són el respecte al descans dels infants i al seu temps de joc. "Fa uns anys vam fer un estudi amb professors de la Universitat Autònoma de Barcelona en què posàvem de manifest que les criatures anaven cansades i que aquesta podria ser una de les claus de la falta d'atenció a classe", conclou Gotzens.