Adolescència 02/02/2021

Una apli per reduir el temps d'ús dels mòbils

Nipiu és una apli interactiva ludificada per limitar el temps d'ús del mòbil entre la Generació Z

3 min
'Nipiu' és una aplit que busca reduir el temps d'ús del mòbil

Carles Cabezón, director del màster en disseny UI/UX, i Marianna de Nadal, cap de l’àrea de comunicació visual i smart design a l’Escola Superior de Disseny ESDi i EATM by ESDi, han sigut els guanyadors del concurs de Compra Pública Innovadora de Citilab, que busca donar suport a iniciatives d’innovació social i tecnològica que donin resposta a un problema o repte social.

En aquest sentit, el repte social que havien d’abordar amb la seva proposta era fomentar el bon ús dels dispositius mòbils entre els joves, i així va néixer Nipiu, una aplicació interactiva ludificada que té com a objectiu que els joves redueixin el temps d’ús general tant del mòbil com de les aplis que generen més addicció. Per fer aquesta modificació en els seus hàbits, l’aplicació proposa una varietat de jocs senzills a través dels quals els usuaris, de manera individual o desafiant els seus contactes, han de superar proves que comporten una disminució en l’ús dels dispositius mòbils.

"Ha sigut tot un repte posar-nos dins el cervell de la generació Z per identificar les seves frustracions respecte a l’excessiu ús que fan del mòbil”, assegura Carles Cabezón. “Ens hi ha ajudat el fet de treballar a la universitat, ja que hem tingut accés als potencials usuaris de l’aplicació, que han testejat el prototip i aportat suggeriments, i ens han donat la informació necessària per fer una apli d’acord amb les seves necessitats”, afegeix Marianna de Nadal.

El prototip de Nipiu

Pel fet d'haver estat seleccionat per Citilab, el projecte d’aplicació mòbil Nipiu ha estat premiat amb un finançament de fins a 7.400 € per desenvolupar el primer prototip funcional de la proposta. “Una vegada obtinguts els resultats del testatge del nostre prototip realitzarem les modificacions pertinents per dissenyar un mínim producte viable (MPV) programat i a punt per ser publicat”, assegura Carles Cabezón.

Ara treballen desenvolupant el primer prototip funcional de l'aplicació

Al prototip es proposen 5 jocs amb els quals es pretén que els usuaris agafin el costum diari de practicar algun tipus d’abstinència del mòbil. Aquests jocs o reptes es divideixen en tres tipus principals: individuals, en parella o grupals. Com a premi per al(s) guanyador(s) dels reptes se subministrarà una certa quantitat de monedes virtuals intercanviables per productes o serveis no digitals que fomentin l’abstinència de mòbil en el temps lliure dels joves. Aquestes recompenses podran ser des d’entrades per al cinema fins a descomptes en gimnasos, transport i viatges.

La idea d’incloure aquests reptes a l’apli Nipiu va sorgir de l’alt percentatge de joves enquestats en la primera fase del projecte, que van assegurar que els agradava la idea de desafiar-se entre companys i que estarien disposats a jugar a no fer servir el mòbil per certs períodes de temps. Com ells mateixos explicaven a les entrevistes, seria una oportunitat per estar més presents, tenir relacions més profundes o fins i tot fer activitats més productives, com ara llegir o aprendre noves habilitats.

 Desenvolupat el prototip, el pròxim pas per a la Marianna i el Carles és poder llançar l’aplicació. “La proposta realitzada, amb el suport de Citilab, és un prototip inicial, ara esperem trobar el finançament necessari per poder-la programar i llançar al mercat. Ens agradaria veure-la enllestida i que realment els joves la fessin servir per incorporar nous hàbits saludables relacionats amb l’oci no digital”, assegura Marianna de Nadal.

stats