Adolescència 25/10/2016

Adolescents enganxats al mòbil

Els nois i noies d'entre 10 i 15 anys amb mòbil han crescut els últims 5 anys més d'un 20%

A.f.
2 min
Les coses que vull al meu pròxim mòbil

Els adolescents catalans amb mòbil han augmentat més d'un 20% en només 5 anys. Aquest creixement, que ha estat acompanyat d'un increment del 16% en l'ús d'internet, ha suposat també una evolució en les formes d'utilització entre les quals destaca la connexió en espais públics aprofitant wifis gratuïts. Un de cada tres d'aquests joves ho fa i en 5 anys hem passat del 14,1% al 34,9%, més del doble. De fet, en percentatge és un augment del 147%. Cal destacar també l'increment de connexions als cibercafès, que ha passat del 3,8% al 8,2%. Totes aquestes dades han estat extretes de les enquestes d'ús de les TIC de l'Institut Nacional d'Estadística (INE).

Els nous costums també passen per un augment del consum quan els joves van a cases d'amics i familiars. Quasi la meitat aprofiten aquestes visites per navegar, i passen del 32,1% del 2011 al 44,9% del 2016.

Segons Toni Aguilar, expert en educació i TIC de l'Escola Pia de Catalunya, "això és una mostra de la hiperconnectivitat dels nens i adolescents. Aquesta hiperconnectivitat pot fer que en un futur ens plantegem crear moments i espais sense connexió, moments per a la interiorització i sense soroll tecnològic. És el pèndol de Foucault. Comparativament, el que veiem és que naveguen més i a tot arreu. Ens trobem que a casa ja han arribat a un sostre "natural" de connexió. I és que ja no poden navegar més, no dormirien".

Aguilar contextualitza aquesta situació dins de la tònica general d'una societat on "estem hiperconnectats, especialment amb usos molt més lúdics que no pas culturals, educatius o professionals. Els adults, en aquest cas, hauríem d'assumir aquesta realitat i així rebaixaríem la responsabilitat que estem traslladant als nens. Hauríem d'assumir la nostra part de responsabilitat quan critiquem l'ús que en fan les criatures. Per tant, el debat no és tant el nombre de dispositius ni de connexions sinó l'ús que es fa de l'eina. L'eina és neutra, la intensitat i l'ús el decidim nosaltres".

Per a l'expert de l'Escola Pia la situació és una excel·lent oportunitat per consolidar "la introducció dels dispositius com una innovació a les aules". I és que, de vegades, "això no ha tingut una aplicació pedagògica profunda i no ha acabat de fer canvis en els rols del professorat i de l'alumnat (cosa del tot desitjable). Estem innovant, però no del tot. Cal fer un pas més i, tal com ja fem a l'Escola Pia, és bo trencar les barreres de les aules i aprofitar per fer de l'espai públic un lloc d'aprenentatge gràcies a la connectivitat i l'ús d'eines TIC".

La xarxa, nou espai educatiu

Aguilar alerta, però, "dels problemes de seguretat i de dades que poden derivar-se de la connexió a xarxes wifi no segures. I és que qualsevol que estigui també connectat a aquest tipus de xarxes públiques pot capturar el trànsit que surt d'un altre dispositiu mitjançant algunes aplicacions. També hi ha situacions més greus, com la possibilitat que el punt d'accés hagi estat creat per alguna persona malintencionada o l'hagin piratejat. Això pot fer que quan escriguem el nostre usuari i contrasenya de qualsevol xarxa social l'estiguem donant directament al ciberdelinqüent". Per tant, cal "acompanyar els nois i noies en la gestió de la seva identitat digital. Aquesta és una responsabilitat que tots tenim en els nous temps que vivim".

stats