ESTHER ESCOLÁN

Què llegeixen els nostres adolescents?

Conscients que l’hàbit lector trontolla a l’adolescència, editorials i autors busquen estratègies per acostar-se a aquest públic

Què llegeixen  els nostres adolescents? / CRISTINA CALDERER Zoom

Un dimecres qualsevol. Centre comercial La Maquinista, a Barcelona. Quarts de cinc de la tarda. Desenes d’adolescents fan cua a la porta de La Llar del Llibre. En menys d’una hora podran veure de prop el Blue Jeans -o Francisco de Paula Fernández-, que després de més d’un milió de llibres venuts ja s’ha convertit en tot un fenomen de masses entre el públic adolescent. Alguns pares i mares acompanyen aquests joves lectors. S’ensumen els nervis. Les noies -la majoria ho són- miren una vegada i una altra la pantalla del mòbil. “Ja només falten 15 minuts!”, exclama una. “Vénen directament de l’escola i carregant aquestes motxilles del dimoni”, comenta una mare que acompanya un grup de fans. “Aquestes directament no han anat a l’escola aquesta tarda”, reconeix una altra progenitora.

Quan el Blue baixa les escales mecàniques i els nois i noies albiren la seva inseparable gorra -blava, òbviament-, les masses comencen a inquietar-se i els flaixos de càmeres i mòbils a disparar-se. Els murmuris passen a ser un xivarri generalitzat i tothom demana a l’autor que miri cap aquí i cap allà. Ell, tot i la seva aparent timidesa, els saluda i entra a la llibreria, on al cap d’uns minuts començarà la signatura de llibres i es dedicarà una bona estona a una de les coses que més li agraden, xerrar animadament amb els seus lectors. “Xerro amb ells durant les signatures, ens fem fotos, les pugem i comentem a les xarxes socials, creem àlbums; també gravo notes d’àudio per a aquells lectors que no poden venir”. Per al Blue, “la proximitat amb el lector ho és tot”. El contacte, diu, li reporta de tot, “ànims, afecte, inspiració; ells i elles em proposen coses, opinen sobre els llibres i els personatges, responen davant dels dubtes que tinc i els plantejo”, una interacció que s’amplifica fins a cotes inimaginables gràcies a les noves tecnologies i les xarxes socials, que per a l’autor són “una de les eines més potents a l’hora d’arribar al públic, mantenir viva aquesta relació i enganxar-los a les històries, que són molt més importants” que ell.

TEMES QUE INTERESSEN

Les històries que aborden sagues com El club dels incompresos -formada per quatre llibres i que va ser portada al cinema a finals del 2014- són les que realment aconsegueixen captivar el lector adolescent. “No em puc conformar parlant només d’amor i desamor, malgrat els cors de les portades i els títols. He d’anar més enllà, aprofundir i buscar temes interessants i actuals com són l’anorèxia i la bulímia, el bullying, la identitat sexual, els maltractaments, les drogues o el racisme, amb els quals el lector aconsegueix identificar-se i que jo intento tractar amb el màxim rigor possible”, prossegueix Blue Jeans. Una falta de tabús i una gairebé obsessió per situar-se a prop dels seus lectors i fer-los partícips de tot que culminarà al desembre amb la gravació d’una cançó que servirà com a banda sonora del seu últim llibre, Tan senzill com fer-te un petó.

“Els tres grans puntals temàtics dels adolescents són l’amor, l’amistat i el sexe. Busquen prescriptors amb els quals es puguin identificar i reproduir situacions que ells desitgen”, subratlla Glòria Guasch, editora de Columna, que recorda que els que vam néixer als anys 70 o 80 “ens emmirallàvem en cantants, actors, esportistes, etc.”, i ara, amb l’eclosió de les xarxes socials, els ídols són youtubers o instagramers. “Es tracta -continua Guasch- de joves com ells que han triomfat fora dels mitjans habituals, antiherois i nens que ja no són perfectes, que tenen problemes i que els superen amb l’ajuda dels amics”, un tipus de personatge amb el qual se senten “molt més identificats”.

LES MODES, EFÍMERES

La diversitat existent en el panorama literari juvenil també ajuda que cada noi i noia trobi l’estil d’història i/o de llibre que més s’adequa als seus gustos. En aquest sentit, comenta Helena Pons, editora de literatura juvenil de La Galera, “l’infant que és lector de veritat de petit ho segueix sent durant l’adolescència; la clau és que trobi la mena d’històries que li interessen”.

“L’infant que és lector de veritat de petit ho segueix sent durant l’adolescència"

Helena Pons - Editora de La Galera

En la literatura les modes solen tenir força pes. “De tant en tant hi ha una novel·la que despunta i aleshores crea tendència”, sosté Pons, com l’idil·li paranormal que va iniciar Crepuscle o les distopies sorgides a Els jocs de la fam. “Seguir la moda, tot i això, no garanteix l’èxit si la història no és honesta; els lectors veuen fàcilment si l’autor creia en la història o simplement estava pujant al carro”, alerta.

Per això, apunta l’editora, “reproduir situacions pròximes a l’adolescència funciona bé, sempre que es faci amb honestedat, coneixement i, sobretot, sense condescendència”.

'INFLUENCERS'

¿Com ha influït la progressiva digitalització del món en l’hàbit lector dels adolescents? Per a Glòria Guasch, de Columna, “les xarxes socials són claus per acostar-s’hi i també cal identificar quins són els influencers i interactuar-hi per entendre i detectar els temes que els interessen”. Pel que fa a les noves tecnologies, Columna ja publica en format digital gairebé tots els llibres que produeix, “tot i que el llibre imprès és tècnicament imbatible fins i tot entre els adolescents”, apunta Guasch.

Per a Helena Pons, de La Galera, més enllà dels e-books, l’altre gran fenomen digital són els escriptors que han sorgit d’internet. “Wattpad -explica Pons-és una gran plataforma per descobrir nous talents, així com tendències entre els adolescents”. Precisament, l’últim gran fenomen juvenil ha sigut After, que va començar com a història de Wattpad i ara és un bestseller en molts països.