GEMMA CASTANYER

T’apuntes al Boc’n roll?

L’AMB ha repartit aquest curs més de 1.000 embolcalls reutilitzablesper a l’esmorzar. L’objectiu és reduir els envasos d’un sol ús

T’apuntes  al Boc’n roll? / FOTOS: G.C. Zoom

Al’Escola Lola Anglada de Tiana és l’hora del pati. La Dana i l’Ot, de tercer de primària, surten amb gana i treuen l’entrepà que tenen guardat a la motxilla. Des de principis de curs el porten embolicat dins un Boc’n roll, un senzill embolcall format per una capa de tela i una de plàstic altament resistent, especial per al contacte amb els aliments: “És molt fàcil d’utilitzar, només l’has d’enganxar amb aquestes pestanyes”, diu la Dana. “I ocupa menys espai que el tàper”, afegeix l’Ot.

Com la Dana i l’Ot, ja són molts els alumnes del municipi que s’han apuntat a la moda del Boc’n roll gràcies a un projecte finançat per l’AMB (l’Àrea Metropolitana de Barcelona, l’encarregada de gestionar i tractar els residus al territori metropolità) per reduir els envasos d’un sol ús que es generen a l’esmorzar. Aquest curs la campanya es porta a terme en set centres educatius de Sant Andreu de la Barca (Baix Llobregat) i tres de Tiana (Maresme) amb nens i nenes de cicle mitjà i superior i nois i noies d’institut. “El projecte es fa tot el curs i consta de diverses fases perquè alumnes, famílies i professorat s’hi impliquin i hi participin”, apunta Glòria Fernàndez, tècnica de la secció de prevenció de residus de l’AMB.

La bola d’alumini

El projecte dels Boc’n rolls no és atractiu només perquè els alumnes disposen gratuïtament d’aquest embolcall, sinó també perquè durant tot el curs treballen la prevenció de residus a partir de dinàmiques i activitats. “El primer que fem és parlar amb els equips docents dels centres per portar a terme la campanya sense interferir en el ritme de les classes”, explica Glòria Fernàndez. Fet aquest pas, la primera fase consisteix a observar quin tipus de residus es generen durant l’esmorzar, fer-ne una caracterització i construir una bola amb tot el paper d’alumini que els alumnes han llençat a les papereres durant una setmana. “Els delegats de cada classe, juntament amb els educadors del projecte, van ser els encarregats d’assistir al triatge de les deixalles i construir la bola d’alumini, que en el nostre cas va resultar de només 90 grams, com una taronja grossa”, explica Gemma Pérez, directora de l’escola Tiziana de Tiana.

“Ens van explicar que l’ús de carmanyoles durant l’esmorzar estava molt arrelat però que es podia millorar el tema dels berenars, quan s’utilitzen més embolcalls d’un sol ús. Els delegats ho van traslladar als seus companys, fet que té molta més força que si ho expliquem els professors”, afegeix. S’ha triat l’alumini, però esmorzars i berenars també provoquen residus de plàstics i paper film.

Una vegada observats els residus, es porta a terme el repartiment dels Boc’n rolls amb una carta adreçada a les famílies en què s’explica el projecte i s’anima a participar-hi. “Les famílies, però sobretot els alumnes, responen molt positivament, perquè són ells mateixos els que fan de transmissors de coneixements als pares”, explica Luisa Triviño, directora de l’Escola Lola Anglada.

Canvi d’hàbits

Des que els Boc’n rolls han entrat a les aules els dos centres han percebut que hi ha menys envasos d’un sol ús durant els esmorzars. Ara durant una setmana al mes caldrà seguir caracteritzant els residus, fins a l’abril, quan es tornarà a fer una altra bola d’alumini per comparar-la amb la que es va fer a inici de curs: “Veurem si la campanya ha sigut útil i si les famílies han adquirit un canvi d’hàbits”, apunta Glòria Fernàndez.

Juntament amb els embolcalls, l’AMB està treballant per buscar alternatives a les begudes individuals: “En aquests casos aconsellem prendre el suc a casa, abans d’anar a l’escola, o bé portar-lo amb una cantimplora”, conclou Fernàndez.