XAVIER TEDÓ

Dieta. El retorn a la normalitat

Frenar els excessos de l’estiu i fomentar una dieta sana i equilibrada respectant els àpats és fonamental

Al’estiu els horaris que se segueixen durant la resta de l’any canvien i l’alimentació no en queda al marge, perquè sovint no es dina ni se sopa a la mateixa hora. La cuinera Ada Parellada ho veu lògic: “L’estiu és un moment de disbauxa. Durant el curs s’estableixen unes normes, per això és comprensible que durant les vacances hi hagi llibertat horària; fins i tot és saludable, perquè és un moment per relaxar-se”.

A l’estiu, però, són freqüents els excessos, sobretot entre la canalla. Uns excessos que es tradueixen en la ingesta de gelats i de sucs per mitigar la calor. Ho avala la Lluïsa, que té dos fills de set i cinc anys: “En aquesta època de l’any és complicat que mengin llegums o plats més elaborats, ja que prefereixen coses més fresques i tenen menys gana. Cada dia demanen sucs o gelats i els hem de dir una vegada i una altra que no són bons”. Parellada remarca que “pel que fa a la hidratació caiem en alguns errors, com ara beure sucs en excés, que només fomenten l’obesitat, també els naturals”. I afegeix: “Prendre’n un cada dia per esmorzar és perfecte, perquè et dóna el sucre que necessita el teu cervell per activar-se, però, com a complement d’un àpat, si té set que begui aigua, amb un al dia n’hi ha prou”.

A l’hora de frenar aquests desordres i tornar a la rutina dels menús de l’etapa escolar, la xef afirma que la clau és marcar-se un objectiu: “Tenir una missió és vital i el setembre és un mes adequat per decidir menjar bé cada dia”. Un desig que es pot aconseguir planificant els menús a casa a dues o tres setmanes vista. “És bàsic preparar el fons de nevera, les bases de la cuina, com ara fer un sofregit de ceba o tomàquet, arròs bullit, uns ous durs o unes verdures escaldades que ens salvaran el dia a dia perquè sempre arribem tard al vespre i anem amb pressa”. L’arròs o les verdures poden servir per acompanyar el pollastre, i la pastanaga o el carbassó es convertiran en una crema: “Amb dos minuts tens un plat a taula”.

El principal obstacle de la planificació és, segons Parellada, el fet de cuinar. “Pensem que és una pèrdua de temps quan és una inversió, cuinar un dia a la setmana durant tres hores et fa adquirir uns hàbits que milloraran la salut de la família i et permetran no estar estressat”. La cuinera creu que cal potenciar la ingesta de fruita i de verdures tot l’any i no només a l’estiu, i rebutja que hi hagi plats més necessaris que d’altres quan s’incorporen a l’escola. En aquest sentit, insisteix en la necessitat de crear hàbits alimentaris perquè “no existeixen aliments que millorin el rendiment acadèmic”.

Menú mesurat i rigorós

Respectar els àpats i no menjar entre hores és essencial en aquesta tornada a la rutina. L’esmorzar és l’àpat més important del dia, i no és un tòpic. “Esmorzar cada dia és essencial. Encara que no s’ho mengi, n’hi has de posar sempre, sense forçar”. Un esmorzar que s’ha d’acompanyar posteriorment amb un entrepà o una peça de fruita.

A l’hora de berenar, Parellada recomana que “es mengin un entrepà petit perquè, si no, no tindran gana per sopar, però que depèn de l’exercici que facin”. La cuinera dóna la màxima rellevància al sopar i critica aquelles mares que fan dieta i no cuinen i els adolescents mengen el que poden: “La taula parada amb dos plats amb amanida i panera al mig i fruita de postres. Si el primer no li agrada gaire assegurem-nos que el segon sí, tot mesurat i amb rigor”.

Una amanida a taula

Que els fills no tastin mai l’amanida no ha de ser un obstacle per deixar-la de posar a taula: “Una amanida per a un nano de 4 a 10 anys és una tortura, però d’acompanyament va bé i algun dia la tastarà”. Parellada considera que la clau perquè el nen segueixi unes pautes alimentàries és ser conseqüent: “No hem de fer que s’ho acabin tot, però no pot ser que després de dinar estiguin menjant pa amb xocolata. Cal fer els àpats sense forçar-los”.

Canviar la concepció dels àpats és el primer pas que s’ha de fer. “És un moment de felicitat, un plaer, una estona per estar amb la família, per introduir aliments nous, i amb uns horaris establerts”, assenyala la xef, que s’acaba d’incorporar com a col·laboradora de Scolarest, la divisió especialitzada en menjadors escolars d’Eurest Catalunya, que gestiona l’alimentació de més de 350 centres educatius. La divulgadora gastronòmica aportarà la seva creativitat per dissenyar menús amb nous gustos, textures, coccions i ingredients per contribuir a una dieta més sana i equilibrada.

Vicenç Sellés, dietista i nutricionista d’Eurest Catalunya, té clar com s’ha de plantejar el retorn a la normalitat: “L’entrada a la rutina s’ha de fer tranquil·la i organitzada, progressivament, perquè no es percebi de manera traumàtica”. És recomanable que les setmanes prèvies a l’inici de les classes es comenci a reprendre la rutina alimentària que es vol seguir durant tot l’any perquè planificar-ho amb temps ajuda a fer que el canvi d’horaris i de menús sigui més fàcil. Sellés també comparteix que el primer àpat del dia no es pot saltar: “Els matins són complicats, però l’esmorzar és essencial i hauríem de prestar-li més atenció. Al setembre cal tornar als làctics i als sucs, evitar les galetes i la brioixeria i apostar per torrades o pa integral: hem de tornar al pa”.

Una alimentació estival

Les llicències horàries de l’estiu són raonables si es fan amb criteri. Com apunta Sellés, “els infants tenen dret a sentir-se més lliures, els horaris poden variar, però hi ha uns àpats establerts, no són aspectes contradictoris”. I conclou: “Que el grau de llibertat sigui excessiu és un error”. Amb tot, reconeix que les vacances són “una oportunitat extraordinària per als nens per menjar fruita i hortalisses, per fer un treball que no sigui tan monòton, per introduir nous ingredients”. Aquestes proves encara poden servir al setembre.

Tot plegat tenint present l’estacionalitat i la temporalitat per agafar els productes en la seva potencialitat màxima: “Cal apostar per la verdura i la fruita de temporada, introduir els bolets, que tenen propietats antibiòtiques, i incrementar la vitamina C amb taronges o mandarines per prevenir refredats”. El nutricionista opina que els menjadors escolars han de “mediterraneïtzar la seva dieta, és a dir, augmentar el consum de verdura i llegums i reduir la proteïna animal”.

Marta Garcia, gerent de l’empresa Campos Estela, que porta la gestió d’una quarantena d’escoles de primària amb projectes molt personalitzats, afirma que “cal recuperar una rutina, combinant l’alimentació i la salut, amb una dieta més variada i endreçada, amb menys capricis, tornant a menjar de tot ”. La seva aposta alimentària en aquesta tornada a les aules passa per crear “unes regles bàsiques, com ara demanar permís per al segon plat, evitar el malbaratament alimentari i seure bé a taula”. Garcia defensa, finalment, reforçar el valor educatiu de la cuina.