A.F.

Dormir tota la nit, el gran repte de pares i mares

Un estudi recull les principals recerques a Google que fan pares i mares a la Gran Bretanya, Austràlia, Hong Kong i Espanya

Dormir tota una nit, el gran repte de pares i mares / SANITAS Zoom

Cada any, pares i mares de tot el món acudeixen a internet per resoldre dubtes recurrents sobre la paternitat. Durant el 2016, més d'1,2 milions de recerques 'online' van estar vinculades apreocupacions paternes, segons es desprèn d'un estudi fet per Sanitas a través de la seva matriu, Bupa. Aquesta investigació –amb dades del Regne Unit, Austràlia, Hong Kong i Espanya– mostra com les inquietuds dels pares són globals. En diferent ordre, els progenitors dels quatre països s'interessen per temes com el fet de dormir tota la nit d'una tirada, quedar-se embarassada o com ser millor pare o mare.

Aquest és l'ordre de recerca dels espanyols. El fet de dormir tota la nit és la situació que més preocupa els pares, amb més de 6.000 consultes al mes. Les consultes sobre com quedar-se embarassada ocupen el segon lloc en el rànquing espanyol d'inquietuds paternes, amb 5.400 recerques mensuals. Altres inquietuds parentals estan relacionades amb la lactància, com conviure amb l'estrès de ser pares o com fer que el nadó sigui nen o nena.

La investigació feta per Sanitas posa de manifest que els progenitors tenen la necessitat de buscar respostes a preguntes recurrents. Per això, la companyia ha desenvolupat una guia amb consells pràctics i realistes per afrontar aquestes i altres situacions habituals per a pares i mares. "Tots els pares es preocupen i senten ansietat en algun moment. Com a pares, tots ens pressionem molt per ser la mare o el pare perfecte, però la veritat és que no existeix, aquest concepte. Tots els pares som imperfectes", comenta el doctor Iñaki Ferrando, director de Comunicació Mèdica de Sanitas. "Acceptar que algunes coses no sortiran com un vol, riure's d'un mateix i demanar ajuda quan sigui necessari són alguns dels secrets d'una paternitat més feliç", afirma Ferrando.

Una alimentació que inclogui aliments rics en ferro, l'exercici a l'aire lliure i sol·licitar ajuda per gestionar la pressió, alguns dels punts clau per gaudir de la paternitat

Partint d'aquesta premissa, Sanitas posa a la disposició dels pares la 'Guia dels pares imperfectes' amb la intenció d'ajudar a resoldre els seus dubtes i assumir les seves possibles fallades amb esportivitat. Alguns dels suggeriments recollits en aquesta guia pràctica són els següents:

  1. Accepta que no tot sortirà sempre bé: El pare perfecte no existeix, tots cometem errors. Castigar-te per això no t'ajudarà a tu ni el teu fill o filla. Accepta que no sempre es pot prendre la decisió correcta, cada pas és un aprenentatge.
  2. Reserva temps només per a tu: El ritme de vida actual és esgotador. Fem malabars per mirar de tenir un alt rendiment a la feina, ser un bon amic, mantenir la casa en ordre, fer exercici o omplir la nevera. Quan tot això és massa, pren-te una estona per a tu mateix, mantén la calma i segueix endavant amb les piles carregades.
  3. Cuida't el cos: Per al teu benestar i el del teu fill és necessari que facis algun tipus d'activitat física. L'exercici suau combinat amb l'aire fresc millorarà el teu estat d'ànim. Mantenir una dieta sana és també important per a la teva salut i el teu benestar mental. En aquest sentit, és important no saltar-se àpats i intentar fer-los sempre cap a les mateixes hores. És important no saltar-se l'esmorzar, evitar grans quantitats de sucre i menjar aliments rics en ferro, com la carn vermella, el marisc o les verdures verdes; totes aquestes mesures ajuden a tenir energia suficient per afrontar el dia.
  4. Planifica el teu dia al voltant d'objectius assumibles: No et preocupis per tots els detalls. Planifica el teu dia al voltant de metes assolibles i no et castiguis per haver de posposar tasques que poden esperar.
  5. Teixeix al teu al voltant una xarxa de suport: Familiars, amics, altres pares i mares... no t'aïllis del teu entorn proper i així evitaràs els sentiments d'exclusió i solitud. El contacte amb els teus amics és bo per a la teva salut, ja que una trobada amb amics aporta felicitat, redueix l'estrès i augmenta la confiança en tu mateix.
  6. No et prenguis les coses massa seriosament: La paternitat ve acompanyada de moments divertits, moments vergonyosos, de nervis... Sigui com sigui, no perdis la capacitat de riure't del que passi. S'han fet molts estudis sobre el poder curatiu del riure. Per tant, gaudeix de la companyia dels teus fills i rieu-vos del que us passi.
  7. Amplia la teva perspectiva: De vegades estem tan embardissats en el dia a dia que és difícil posar la criança en un context. Ens preocupem per cada petit detall i perdem la perspectiva del conjunt. És necessari prendre distància per no atabalar-nos amb cada pas i comprendre que la tasca de pares i mares és guiar els fills en el seu camí cap al descobriment de les meravelles del món per si mateixos.
  8. Afronta els teus temors: La por pot arribar a ser aclaparadora, la clau és enfocar aquests temors i ansietats. Per exemple, en el cas de pares novells, si et preocupes per algun aspecte de la salut del teu nadó, demana consell al teu metge, reduiràs la sensació d'ansietat en sentir que actues per resoldre el problema.
  9. Gaudeix al màxim del temps amb el teu nadó: El teu fill serà bebè durant pocs mesos. Gaudeix fins i tot de les llargues nits d'insomni sense oblidar que no és obligatori adorar tot el que fa el teu fill; alguns dels seus comportaments et molestaran, t'enfadaràs, no et castiguis per això, ningú és perfecte, tampoc el teu fill o filla.
  10. Demana ajuda: Acceptar ajuda no és un senyal de debilitat. Tu ets qui millor coneix el teu fill, però altres persones de confiança, com els avis o els amics propers, també poden donar-te un cop de mà en la seva cura. Aquest pot ser el moment perfecte per complir amb el punt 2 i dedicar-te una mica de temps.