TRINITAT GILBERT

L’educació, una tasca artesanal

La Fundació Àmbit promou el programa Artesans de l’Educació, pensat especialment per a pares i mares i al qual es poden adherir les AMPA escolars

Mans i dedicació
 L’educació, una tasca artesanal / FOTO: XAVIER JIMÉNEZ / GETTY Zoom

Educar és una tasca artesanal, que requereix mans, tacte, contacte, paciència, temps. Cada artesania resultant serà única. La Fundació Àmbit Ecologia Emocionalimpulsa el projecte Artesans de l’Educació, que porten a terme a les AMPA escolars de tot el país que els hi sol·liciten.

“La base és convertir-nos en pares i mares CAPA, que vol dir creatius, amorosos, pacífics i autònoms”, explica Mercè Conangla, fundadora i vicepresidenta de la Fundació Àmbit. “L’educació emocional no funciona pel que diem als infants sinó pel que fem, de manera que ells veuen que som els seus adults referents”, continua Conangla.

“Han d’aprendre a autoliderar-se i a gestionar el seu món emocional per poder-se convertir en models de referència positius per als seus fills”

Mercè Conangla - Fundadora i vicepresidenta de la Fundació Àmbit

A la pràctica, els principis que promouen per acompanyar en el procés de canvi educatiu són tres. 1) Principi de la diversitat: cada infant és únic, amb una potencialitat pròpia a la qual cal ajudar a sorgir. Educar ve d’ educere, és a dir, extreure de dins cap a fora. 2) Principi d’autonomia: no facis pels fills el que ells són capaços de fer per ells mateixos. Obstaculitzaria el seu creixement personal. 3) Principi d’autoaplicació prèvia: no demanis als teus fills que facin i practiquin el que no fas com a pare o mare. L’aprenentatge emocional i ètic es basa en models d’influència.

LA LLAR, UN ESPAI D'AMOR

El programa sobretot es basa a inocular “un amor profund per la vida als nostres fills”, diu Conangla. Per la seva banda, Eva Garcia, formadora del programa Artesans de l’Educació, indica que tenir aquesta visió de l’educació vol dir també “aconseguir una comunicació més efectiva i afectiva entre adults i infants o adolescents”.

ECOLOGIA EMOCIONAL

El programa també promou que els pares siguin ecològics emocionalment. El concepte ecologia emocional el van encunyar Conangla i el psicòleg Jaume Soler, fundador també de la Fundació Àmbit, i l’apliquen en la família, l’educació, la salut, les organitzacions i el creixement personal. Seria la definició d’una persona que viu emocionalment, sosteniblement i èticament. “Es tracta d’utilitzar l’energia que ens aporten les emocions per fer treball d’equip amb la nostra ment i així actuar de manera que creixem personalment, millorem les nostres relacions amb els altres i tinguem més i millor cura del món”, explica Conangla.

Perquè els pares siguin ecològics emocionalment “han d’aprendre a autoliderar-se i a gestionar el seu món emocional per poder-se convertir en models de referència positius per als seus fills”, afirma Conangla. I, sobretot, és important que visquin vides amb sentit. “A més de pares i mares hem de ser persones compromeses amb el món i proactives”. Tot plegat prioritzant sempre el vincle entre pares i fills, amb l’amor i el respecte al capdavant de tot. “Es tracta que casa nostra sigui un espai protegit i amorós, on cada persona que és integrant de la família aconsegueixi aportar la millor versió d’ella mateixa”.

El programa Artesans de l’Educació, que s’ofereix a les AMPA, es completa amb un altre, anomenat Pessigolles per al Cor, adreçat als fills. Després tots junts, pares i mares i fills, tanquen la sessió.