AINHOA BOIX

Aprendre ballant. Educació en tàndem

La dansa és la protagonista d’un programa educatiu ben innovador, impulsat per l’Escola Bàrkeno i el Mercat de les Flors

Aprendre ballant  Educació en tàndem / FOTO: ESCOLA BÀRKENO Zoom

Que els planetes giren al voltant del Sol i que la Terra, en aquest procés, hi inverteix 365 dies, o que el cor és el principal òrgan de l’aparell circulatori són coses que un nen pot aprendre assegut al seu pupitre, amb ajuda d’un llibre de text i de les explicacions del professor. Però també ballant. Amb el seu cos pot imitar el moviment de la Terra, Mart o Mercuri al voltant de l’astre rei o comprovar que el seu cor batega més de pressa després de fer exercici i disminueix el ritme en repòs. I no només això. Pot aprendre matemàtiques, llengua, socials... Fins i tot conceptes que no tenen res a veure amb el currículum acadèmic però que són igual d’importants per al seu desenvolupament personal i intel·lectual. Ballant pot interioritzar valors com el respecte, la companyonia o la solidaritat, aprendre a cuidar el seu cos i el dels altres o a expressar els seus sentiments i, mentre ho fa, treballar aspectes com la coordinació, l’equilibri, la postura, el ritme o la concentració.

Això ho saben molt bé a l’Escola Bàrkeno de Barcelona. Des de fa dos cursos, en aquest centre d’educació infantil i primària del barri de la Marina (Zona Franca), la dansa i les arts del moviment són el fil conductor de cadascuna de les seves activitats. Ho són gràcies al programa Escoles Tàndem, una iniciativa impulsada per la Fundació Catalunya-La Pedrera amb la col·laboració del departament d’Ensenyament i que busca aconseguir l’excel·lència acadèmica dels estudiants a partir d’una proposta poc convencional: l’especialització del centre educatiu i, per tant, dels infants que l’integren, en una àrea de coneixement concreta.

Ballant pot interioritzar valors com el respecte, la companyonia o la solidaritat, aprendre a cuidar el seu cos i el dels altres o a expressar els seus sentiments

La idea, com explica el director de l’àrea de Coneixement, d’Educació i de Recerca, Lluís Farrés, és que a través de processos d’ensenyament innovadors i de disciplines com poden ser la música, l’art o, en el cas de l’Escola Bàrkeno, la dansa, els nens no només millorin els seus resultats acadèmics sinó que, també, acabin tenint un coneixement profund de la matèria que vertebra el currículum escolar.

UN EQUIP

I, en aquest camí cap a l’èxit acadèmic, els professors no estan sols. A més del finançament i l’assessorament de la Fundació Catalunya-La Pedrera, els col·legis i instituts que hi participen compten amb l’ajuda, els coneixements i els recursos d’una institució referent en la disciplina que es tracta. Per aquest motiu aquest programa educatiu rep el nom de Tàndem, perquè és justament això, un tàndem, el que formen escoles i organismes durant els tres cursos que dura aquest projecte.

“L’escola ha de ser un lloc on els nens tinguin ganes d’anar. I fent dansa són feliços”

Montserrat Ismael - Mercat de les flors

Qui guia els passos de l’Escola Bàrkeno és, ni més ni menys, que el Mercat de les Flors, una institució de referència al país i que, amb iniciatives com aquesta, segueix apostant per la difusió de la dansa i les arts escèniques a Barcelona, i per la creació de futurs amants d’aquestes disciplines. Ho fa formant els professors del centre, ajudant-los a integrar la dansa en el currículum escolar, dissenyant amb ells les activitats i materials que formaran part del seu programa educatiu, acompanyant-los en aquest procés de transformació educativa, resolent els seus dubtes i dotant-los de les eines necessàries perquè, una vegada finalitzat el programa Escoles Tàndem, puguin continuar aquesta tasca pedagògica de manera autònoma.

Perquè, com bé explica la directora de l’Escola Bàrkeno, Isabel Castelló, i ratifica la coordinadora del Programa Educatiu del Mercat de les Flors i del Graner, Montserrat Ismael, es tracta que la feina iniciada per aquesta institució i la Fundació Catalunya-La Pedrera no quedi en una anècdota, sinó que s’estengui en el temps i que marqui la manera d’ensenyar d’aquest col·legi. També que els seus alumnes s’ho passin bé aprenent. “L’escola ha de ser un lloc on els nens tinguin ganes d’anar. I fent dansa són feliços”, indica Ismael.